Kerajaan tarik subsidi dari rakyat kerana mahu melangsaikan hutang tertunggak dari 1MDB

Kerajaan tarik subsidi dari rakyat kerana mahu melangsaikan hutang tertunggak dari 1MDB
Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka...

Tuesday, 20 September 2011

Jawapan Mashitah & Pandangn bernas mengenai pelacur yang "terpaksa" yang dibolehkan.



Berikut disiarkan sepenuhnya soalan pembaca dan jawapan Dr Mashitah:

Jual diri kerana terdesak

SAYA sering membaca kisah wanita (terutama ibu tunggal) yang terpaksa menjual diri untuk membesarkan anak. Punca pendapatan ini secara terang adalah haram.

Persoalannya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini akan mendapat keberkatan Allah? Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdosa? Dan bagaimana pula hukumnya jika wang itu digunakan untuk membayar zakat fitrah?

RAZIN Kuala Lumpur

JAWAPAN DR MASHITAH

HUKUM di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang. Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu terpaksa�, membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya.

Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan.

Perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa.

Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat ia dimaafkan. Di sinilah timbulnya tanggungjawab masyarakat untuk membantu.

Jika sampai ada lebihan, bererti dia sudah tidak darurat. 

Komen: Mungkin Dr Masitah tu melihat secara global, masalah TERDESAK yg dipikul oleh ibu tunggal. Betul spt kata Dr Masitah, kita mesti melihat kepada keadaan seseorang itu, jangan main pukul rata.. lihat kes by kes. Bagi kes yg terdesak, itulah jawapannya. Dia tak sebut pun dalam konteks bagaimana, situasi (kebulur, ada makanan, etc), masa (perang, aman, etc), tempat (negeri ramai muslim, barat, etc) dll. Mungkin istilah terdesak tu memang terdesak yg "mengharuskan" kepada perbuatan itu seperti makan babi juga (haram), kalau keadaan dah darurat.. 

Mungkin terdesak ini maksudnya pilihan antara "hidup atau mati".

Zina tu bergantung juga kepada niat, kalau orang kena rogol takkan nak istilahkan zina juga. Ini kes antara melakukan zina (rela) dan kena rogol (paksa), tapi lebih kpd hampir kpd rogol. Allah melihat kpd perbuatan dan niat. Dan ini juga bukan masalah nak DISCREDIT ibu tunggal yg berusaha tungkus lumus mencari duit cara halal. Ini masalah hukum.

Sepatutnya Dr Masitah tanya lebih detail (tapi iyalah itu masalah dlm paper je), bukan setakat keluarkan fatwa berdasar sedikit info sahaja. Tanya detail tersangat detail kalau nak bagi pendapat, itu juga sifat takwa (berhati2). 
Wanita itu terpaksa menjual tubuh untuk terus hidup.. dan membesarkan anaknya (tiada alternatif lain yg lebih baik: bunuh diri atau kena pukul bila cuba lari atau melacur).Bukankah itu diketegorikan sebagai terpaksa?


Lojiknya kalo dia dah sebut di maafkan bermakna perbuatan itu tak elok lah..tak btui ka? Sebagai ilmuan, pendidik, memaafkan tu kan salah satu teknik mendidik?
" Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat ia dimaafkan ". persoalannya, apakah negara ini sudah ketahap darurat? jawapannya tdk! & tdk juga untuk terpaksa melacurkan diri.!

Cuba renungi kata2 ustazah itu...kenpa korang semua tak mengerti mksud yg tersirat? bukankah hukum itu mempunyai syarat2 tertentu? .jgn hentam kromo ja..kalo nk menilai orang...kaji ilmu dengan mendalam.baru la layak untuk memberi komen negatif

bukalah pemikiran.....ketahui batas2 hukum....kalo umat islam masih bersikap seperti ini...asyik kritik tanpa usul periksa nampak sgtla korang tu bangang!..cuba fahami betul2 apa yg ingin disampaikan..jgn baru dengar terus buat penilaian..
Cakap PAS pemerintahnya islam..ttapi hanya sekadar nama saja..gua tak setuju dgn u all yg mmbuat persepsi biadap terhadap penyampaian dr mashitah..di sini gua ingin menerangkan maksud wanita dibenarkan melakukan pelacuran .maksudnya kalau darurat...dipaksa, diugut dan terancam nyawanya..bukannya kalau tak dk duit..itu dah memang sah nk kena laknat...jgn silap faham!!!!

1 comment:

Unknown said...

Sorry lah.. Tapi for me... Wanita walau dlm keadaan diugut ke diancam ke apa ke... Jgn menggadai maruah... Ingat Allah.. Bukan menyerah diri... Walau nk kne bunuh skali pn.. Ingat lah cerita sumaiyah... Sumaiyah sanggup mati pertahankan agama Islam... Why x blh jdi mcm sumaiyah... Sanggup mati pertahankan maruah.. Lagi pun sekarang ramai org yg merogol then bunuh... Sme je.. Kne bunuh jgk... Baik melawan dirogol.. Dibunuh skali pun x pe.. As long as kita x dirogol... Faham????.. Ikut mashitah tu wat apa!!! Seng

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya