Kerajaan tarik subsidi dari rakyat kerana mahu melangsaikan hutang tertunggak dari 1MDB

Kerajaan tarik subsidi dari rakyat kerana mahu melangsaikan hutang tertunggak dari 1MDB
Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka... Dalam Musnad Imam al-Rubai’ diriwayatkan hadith berikut; لَعَنَ اللَّهُ الْمُسَلَّطَ عَلَى أُمَّتِي بِالْجَبَرُوتِ، وَالْمُسْتَأْثِرَ بِفَيْئِهَا “Allah melaknat orang yang memerintah umatku dengan zalim dan mengaut harta fai’ nya (harta milik awam) untuk kepentingan dirinya.” Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim iaitu (mafhumnya), “Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Tetapi sekiranya kamu bertemu dengan mereka, jangan memuji-muji mereka (tetapi nasihatilah kepada kebaikan), kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah diderhakai di muka bumi.”

Monday, 31 October 2011

Yang Haq Akan Tertegak, Yang Batil Akan Kecundang.






Ini adalah ringkasan daripada buku biografi Negarawan, Tun Dr. Mahathir. Kepada peminat ayahanda Tun yang belum membaca buku ini, Mymassa bawakan eksklusif untuk anda. Apa yang kami nak bawakan adalah bab 53, iaitu mengenai Anu War Ibrahim...




-      Kisah yang diceritakan oleh Ummi Hafilda selari dengan perincian peristiwa oleh Tun Mahathir


-      Tun Mahathir telah diberitahu mengenai salah laku Anwar sekurang-kurangnya empat tahun sebelum pemecatan beliau, pertama kali oleh Ketua Polis Negara ketika itu, Tun Haniff Omar. Mahathir tidak percaya Anwar berkelakuan sedemikian.


-      Tun Mahathir bersikap adil apabila menemui kesemua saksi dan mangsa seks Anwar bagi mendapatkan kepastian sebelum membuat keputusan.


-      Tun Mahathir turut menemui kepimpinan Umno seluruh Negara bagi mendapatkan pandangan mengenai tindakan yang paling sesuai yang boleh diambil ke atas Anwar.


-      Tun Mahathir mempunyai bukti-bukti yang kukuh berhubung penglibatan Anwar dalam salah laku seks; beliau menunjukkan bukti bergambar ketika pertemuan dengan kepimpinan Umno seluruh Negara.


-      Tindakan pemecatan Anwar bagi mengelakkan beliau menjadi bebanan kepada Kerajaan kerana tindakan salah laku seks tersebut boleh mengakibatkan pihak luar mengambil kesempatan untuk memberikan tekanan kepada Negara.


-      Anwar turut diberikan peluang untuk menjelaskan dan mempertahankan dirinya dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO – bukti demokrasi diamalkan dalam UMNO.


-      Anwar bukan sahaja gagal menjelaskan perbuatannya, malahan menggalakkan penyokongnya untuk bertindak ganas ke atas Tun Mahathir sendiri selepas mesyuarat tersebut selesai.


-      Tun Mahathir mengesahkan tindakan kepura-puraan PAS yang suatu ketika dahulu mengkritik Kerajaan kerana menyimpan pemimpin yang mempunyai masalah moral, tetapi mengubah pendirian apabila Anwar tidak lagi dalam Kerajaan.


-      Oleh kerana pada waktu itu Sukan Komanwel sedang berlangsung, maka Tun Mahathir tidak mempunyai masa untuk menerangkan segala-galanya secara terperinci kepada umum. Apabila beliau mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin UMNO di peringkat bahagian dan cawangan, terdapat sebahagian yang tidak menerima penjelasan beliau kerana Anwar terlebih dahulu menanam pengaruhnya di kalangan mereka. Ini kerana Anwar sememangnya ditugaskan oleh beliau untuk membina dan menjaga hubungan di antara pimpinan peringkat tertinggi parti dengan pimpinan di peringkat akar umbi.


-      Setelah didesak oleh banyak pihak termasuklah Lim Kit Siang, Tun Mahathir telah mengadakan satu sidang akhbar pada 22 September bagi menjelaskan tindakan beliau memecat Anwar. Ekoran ini beliau telah disaman RM100juta oleh Anwar atas tuduhan memfitnah dan memburukkan beliau di khalayak ramai, tetapi digugurkan mahkamah di atas justifikasi kebenaran dan hak istimewa (justifactions of truth and qualified privilege) di atas tanggungjawab undang-undang, moral dan sosial beliau sebagai PM untuk menerangkan sesuatu perkara berkaitan kepentingan rakyat (public interest).


-      Tindakan Anwar yang terus-terusan mengajak rakyat berdemonstrasi dan melakukan kerosakan terhadap ibu pejabat UMNO dan rumah kediaman Tun Mahathir telah memaksa pihak polis untuk menahan beliau meskipun Sukan Komanwel masih berlangsung. Tindakan ini dilihat sebagai peluang oleh agensi-agensi berita asing untuk memburukkan imej Kerajaan, di samping menuduh perbezaan pendapat di dalam hal berkaitan kawalan krisis mata wang sebagai punca utama pemecatan beliau.


-      Tun Mahathir menegaskan kepada pihak polis supaya Anwar mestilah ditangkap secara terhormat dan dilayan dengan baik agar beliau tidak dilihat sebagaipolitical martyr di kalangan masyarakat umum. Namun sebaliknya yang berlaku dan insiden mata lebam telah memberikan kelebihan ini kepada Anwar.


-      Anwar telah didapati bersalah di atas tuduhan penyalahgunaan kuasa ekoran arahan beliau kepada Pengarah Cawangan Khas, Datuk Mohamad Said Awang, untuk mengugut Ummi Hafilda supaya menarik balik kandungan surat yang ditulis beliau kepada Tun M.


-      Walau bagaimanapun, Tun M kecewa dengan perjalanan perbicaraan kes liwat Anwar yang dianggapnya sebagai kelam kabut dan tidak terurus, sehingga menyebabkan Anwar dilihat sebagai mangsa konspirasi.


-      Beliau turut membangkitkan insiden ketegangan di antara beliau dengan bekas pengarah BPR, Datuk Shafee Yahya, yang menuduh beliau mengganggu proses siasatan yang dijalankan terhadap Ketua Pengarah EPU pada waktu itu, Tan Sri Abul Hassan Sulaiman. Datuk Shafee yang juga merupakan saksi di dalam perbicaraan kes liwat mengambil kesempatan ini untuk memburukkan beliau.


-      Tun Mahathir menegaskan rata-rata rakyat Malaysia masih menganggap Anwar tidak bersalah di dalam kes liwat 1999 kerana tidak cuba memahami keputusan yang dibuat oleh mahkamah, yang menggugurkan kes tersebut di atas sebab teknikal semata-mata iaitu tarikh kejadian yang tidak tepat.


-      Tun M juga mengulas tuduhan bahawa beliau memanipulasi perbicaraan kes liwat dengan menegaskan bahawa pertuduhan tersebut adalah jelas beserta dengan bukti sahih, tetapi majoriti rakyat yang berbangsa Melayu-Islam masih sukar untuk percaya bahawa Anwar yang berimej warak melakukan perbuatan terkutuk tersebut.


-      Tindakan beliau menukar editor-editor akhbar yang dilihat mengkritik beliau selepas Anwar dipecat dilakukan oleh beliau di atas syor dan sokongan daripada Majlis Tertinggi UMNO, yang kemudiannya digambarkan beliau sebagai tidak ikhlas kerana mengkritik beliau pula setelah tidak lagi menjadi PM.


-      Mengulas mengenai tuduhan bekas PM Australia, Paul Keating bahawa beliau adalah seorang yang degil, beliau sama sekali tidak tersinggung tetapi ‘terpaksa’ berasa tersinggung kerana rata-rata orang di sekeliling beliau beranggapan beliau patut berasa begitu.


-      Tun M telah cuba untuk memulihkan keadaan ekonomi negara selepas krisis kewangan dan pergolakan politik yang melanda tetapi beranggapan krisis politik masih tidak pernah padam sehingga ke hari ini.


-      Beliau turut membangkitkan kes liwat terbaru Anwar dan berpendapat Anwar patut melakukan sumpah, sama seperti yang dilakukan oleh Saiful Bukhari.


-      Tun M juga mengakui sukar untuk beliau memaafkan Anwar kerana telah memburukkan beliau di mata dunia, tetapi tidak berasa menyesal memecat Anwar.


Apa yang kami nak nyatakan di sini adalah bagaimana betapa Maha Adil-Nya Allah SWT. Walaupun selama ini PAS yang bertopengkan Islam menfitnah Tun dengan bermacam-macam cerita dan dusta setelah Tun memecat binatang politik yang bernama Anu War Ibrahim, kini telah jelas, nyata dan terang bahawa Tun tidak berbohong dalam hal ini. Ini kerana Tun Mahathir mengambil masa selama 4 tahun untuk menyiasat kes salah laku seksual Anu War sebelum bertindak. Walaupun ketika itu pembangkang telah pun memalu gendang perang bersenjatakan skandal ini untuk menjatuhkan Anu War seterusnya memusnahkan UMNO. Nampaknya tindakan Tun memecat haiwan politik yang tidak sedar diuntung  ini memang tepat.

Saturday, 29 October 2011

PR Kantoi menipu lagi.



Kenapalah masih ada pihak yg secara tidak warasnya membuat perbandingan ni??

Kalo dilihat dari perspektif penyokong tegar Anwar, pastinya mereka akan meyorak gembira dgn artikel ini. Yelaa mana kan tidak Anwar akan dilihat sebagai hero kerana telah 'berjaya' mengurangkan kadar hutang negara semasa zaman diri dia menjadi Menteri Kewangan.

Deyyy macha.. itu zaman tahun 90-an lah. Sekarang tahun 2011, zaman sudah maju.

Dulu henpon I phone pun takde lagi.
LRT pun baru mula operasi.
Terowong SMART pun tak buat lagi.
Hiway DUKE pun takda lagi.
MAS pun belum nak paras bankrap
Lagi itu AIRASIA pun tak femes mcm hari ni.

Pembangkang timbulkan isu Kerajaan BN banyak hutang dan negara boleh bankrupt. Kononnya setiap rakyat Malaysia, termasuk budak baru lahir, sudah tanggung hutang yang besar.



Dibawah ini Printscreen yang gua print dari Keadilan Daily.




Pembangkang timbulkan isu Kerajaan BN banyak hutang dan negara boleh bankrupt. Kononnya setiap rakyat Malaysia, termasuk budak baru lahir, sudah tanggung hutang yang besar.

1. Kerajaan Malaysia (BN) berhutang kerana hendak membangunkan negara bagi faedah rakyat; bukan untuk joli. Hutang Kerajan Persekutuan kecil sahaja (7.7%) dari jumlah hutang atau 2% daripada KDNK. Hutang yang besar ialah oleh sektor swasta. Kerajaan mampu bayar – pada kadar 2 sen daripada setiap RM10 dari hasil eksport (0.2%).

2. Defisit Fiskal (Perbelanjaan melebihi hasil) – % KDNK (GDP)

Malaysia5.6% (Terendah)
UK12.8%
Greek12.0%
Ireland11.7%
Sepanyol9.3%
Portugal7.3%.
3. Hutang Negara – % KDNK (GDP)

Malaysia34% (Terendah)
Sepanyol60%
Portugal82%
USA90%
Singapura98%
UK158%
Greek160%
Jepun200%
4. HUTANG PER KAPITA
MalaysiaRM7,918
(US$2,514)/seorang - Terendah
USAUS$31,000/seorang
Belanda,
Switzerland dan
US$25,000/seorang
Luxemburg, Sweden
dan Kanada
US$17,000/seorang
AustraliaUS$11,400/seorang

5. Untuk memakmurkan rakyat, termasuk mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Kita semua perlulah sokong usaha beliau itu.
ISU – Pembangkang timbulkan isu Kerajaan BN banyak hutang dan negara boleh bankrupt. Kononnya setiap rakyat Malaysia, termasuk budak baru lahir, sudah tanggung hutang yang besar.

PENJELASAN
1. Hutang Negara terbahagi kepada 3 komponen:




2009 (Bilion)2010 (Bilion)
1.1 Hutang Sektor Awam:RM 13.8 (16.2%)RM 17.1 (20.0%)
a) Hutang Kerajaan PusatRM 71.6 (83.8%)RM 68.3 (80.0%)
b) PABK*RM 85.4RM 85.4
1.2 Sektor SwastaRM 70.0RM 64.2
1.3 Hutang Jangka PendekRM 77.8RM 72.1
JumlahRM 233.1RM 221.7
• Perusahaan Awam Bukan Kerajaan (seperti TNB dan Telekom)


2. Hutang-hutang di atas dibayar oleh pihak-pihak yang berkenaan; bukanlah dibayar oleh rakyat (seperti kita bayar hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya) sekalipun pihak-pihak tersebut tak mampu membayarnya. Rakyat bukan penjamin.


3. Hutang Kerajaan Pusat (HKP) yang sebenar adalah KECIL sahaja iaitu hanyalah RM17.1 Bilion (2010) atau 17.1% daripada hutang Sektor Awam atau 7.7% daripada keseluruhan Hutang Negara ataupun hanyalah 2% daripada KDNK.


4. HKP – Dari segi Nisbah Khidmat Hutang Luar Negeri (bayaran balik hutang), hanyalah 1.2% (2009) dan turun kepada 0.2% pada tahun 2010; jauh di bawah threshold 20%. Maksudnya, dari segi konsep berhemah, as a rule of thumb, jika kita berhutang, bayaran balik seelok-eloknya janganlah melebihi RM20 sebulan kalau pendapatan kita adalah sebanyak RM100 sebulan.


5. HKP adalah bagi tujuan pembangunan / pelaburan seperti membina jalan, hospital, sekolah dan seumpamanya yang akan mendatangkan faedah kepada rakyat. Bermkna bukan bagi tujuan operasi / consumption seperti bayar gaji dan elaun yang tak ada pulangan. Rakyat tentulah mahukan jalan, hospital, sekolah, bekalan air dan api. Pembangkang tak mahu?

6. Kerajaan Pusat amat berhemah dalam membelanjakan wang rakyat – sentiasa ada lebihan dalam akaun semasanya (2009 = RM1.2 bilion; 2010 = RM10.0 bilion). Maksudnya hasil kerajaan (2010 – RM162.1 bilion) melebihi perbelanjaan mengurus (2010 – RM152.1 bilion) seperti gaji, elaun, pencen, api dan air.

7. Jika dicampurkan dengan perbelanjaan pembangunan, kedudukan kewangan/fiskal Kerajaan Pusat terhutang (defisit) sebanyak RM47.4 bilion (2009). YAB PM berjaya menurunkannya kepada RM43.3 bilion pada tahun 2010.

8. Dari segi ukuran standard dunia (IMF, World Bank), defisit fiskal Malaysia hanyalah 7% daripada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau GDP (2009) dan turun kepada 5.6% (2010); diunjurkan akan turun lagi kepada 5.4% (2011). Lebih rendah daripada UK (12.8%), Greek (12%), Ireland (11.7%), Sepanyol (9.3%) dan Portugal (7.3%).

9. Dari segi hutang negara, ukuran standard yang digunapakai adalah berapa % hutang itu dari KDNK. Hutang Negara Malaysia adalah lebih rendah (34%) berbanding Sepanyol (60%), Portugal (82%), USA (90%), Singapura (98%), UK (158%), Greek (160%) dan Jepun (200%).

10. Hutang Negara Malaysia, jika dipuratakan setiap seorang = RM7,918 (US$2,514); jauh lebih rendah dari USA (US$31,000/seorang), Belanda, Switzerland dan Denmark (US$25,000/seorang); Luxemburg, Sweden dan Kanada
(US$17,000/seorang) dan Australia (US$11,400).



11. Untuk memakmurkan lagi rakyat dan negara, termasuklah mengurangkan hutang negara, YAB PM DSN komited untuk melonjakkan Malaysia ke tahap negara berpendapatan tinggi. Melalui pendapatan yang tinggi ini, nilai KDNK akan melompat dan hasil cukai (pendapatan Kerajaan Pusat) akan bertambah. Maka hutang negara dapat dikurangkan lagi. Justeru kita semua perlulah menyokong usaha DSN itu bagi kebaikan kita juga

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya