Kerajaan tarik subsidi dari rakyat kerana mahu melangsaikan hutang tertunggak dari 1MDB

Kerajaan tarik subsidi dari rakyat kerana mahu melangsaikan hutang tertunggak dari 1MDB
Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka...

Saturday, 2 February 2013

Bukti pembangkang tindas Melayu

      




Ternyata DAP dan PKR memang sentiasa mahukan yang terbaik untuk Cina.

Pakatan Rakyat mahu Melayu lingkup!

Ternyata DAP dan PKR memang sentiasa mahukan yang terbaik untuk Cina. Ya,hanya untuk Cina! gua bukan rasis.Tapi kalau dah ganggu ketenteraman bangsa gua, gua marah. gua tak kisah kalau dia nak buat apa-apa kebajikan mahupun pembelaan, tapi biarlah Equitable.

Kenapa dengan Pakatan Rakyat? Mereka mencadang perkara yang hanya mementingkan diri dalam sidang DUN Pulau Pinang. Ini sebahagian 'cadangan' bengong mereka dalam usaha mencabar Perlembagaan dan hak masyarakat Melayu secara'halus'.

Mahu Bahasa Inggeris dijadikan bahasa kedua.

Ini adalah helah sahaja. Lama-kelamaan nanti Bahasa Malaysia atau lebih tepat Bahasa Melayu akan dipinggirkan. Sorry to say, ada je jiran-jiran gua yang berbangsa Cina langsung tidak reti berbahasa Melayu serta Inggeris. Lagi teruk apabila yang tak reti tu adalah orang tua kerepot.  Kalau dah berusia emas pun masih tak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu, layakkah menikmati kedudukan sebagai rakyat Malaysia? Langsung tiada semangat demokrasi.

gua faham kini Bahasa Inggeris dah jadi bahasa antarabangsa. Tapi semua orang kena ingat,dulu Bahasa Melayu pernah menjadi Lunguafranca. Sepatutnya kita sebagai rakyat Malaysia fikirkan cara untuk memartabatkan bahasa kita semula di mata dunia. Kita kena naikkan kegemilangan Bahasa Melayu. Tak salah gua,dulu dikalangan mereka juga yang 'bising' takmau Bahasa Inggeris digunakan dalam matapelajaran Matematik dan Sains. Memanglah sistem sekarang dah berubah,namum kalau benar mereka mahukan Bahasa Inggeris diterapkan.

Jagdeep Singh Deo mahu nama jalan di Pulau Pinang dinamakan sempena nama pemimpin veteran di kalangan Pakatan Rakyat. He he he...Ye la,bapaknya juga udah tua bukan? Nanti dia mau nama bapak dia bukan sekadar di atas batu nisan tetapi tercatat di atas Google Maps - Jalan Karpal Singh (Karpal Singh Road)...Keh3...Dia dengki la tu sebab nama kalangan mereka belum ada atas Google Maps....

Rumah 'mampu milik'

Rumah mampu milik di sekitar Sungai Petani mungkin mencecah RM75,000-RM100,000. OK,tanah kat SP murah barangkali...Ye ke? Tetapi di Pulau Pinang yang orang Melayu hanya kebanyakannya hanya pekerja kilang bergaji RM1,500-RM2,500 sebulan perlu menyimpan lebih gigih sekiranya mahu membeli rumah.

Harga cadangan rumah mampu milik oleh Tsim Tze  Tzin adalah RM100,000-RM200,000. gua sokong bab rumah mampu milik. Ia wajar ditimbangkan tetapi biarlah harga tu relevan dengan semua masyarakat. Seperti semua tahu, kalau syarikat swasta yang bosnya Cina di Pulau Pinang yang indah permai ini, budak cina tak lulus SPM pun boleh di ambil sebagai staf audit.

Kerja tak sampai 2 tahun dah boleh jadi auditor tak bertauliah, kalau 5 tahun dah dapat cert auditor. Tak kira lagi jawatan tertinggi dalam kilang-kilang. Cina tak mandi pagi pun boleh dapat jawatan Pengurus hal ehwal keselamatan. Selamat ke kalau mai keje pun tak mandi. Bawak kuman lagi ada laaaa...Maksud gua kat sini, Cina mudah mendapatkan gaji dan jawatan yang tinggi, tapi kalau Melayu? Lu Fikirla Sendiri!


P/S: kalau permintaan 1 dan 2 tu gua kurang bersetuju sebab akan merugikan Melayu dan hanya menambah riak di kalangan mereka nanti. Tapi kalau no.3 (rumah) gua agree. At least, nanti semua boleh miliki rumah sendiri. Ya,hanya untuk Cina! gua bukan rasis.Tapi kalau dah ganggu ketenteraman bangsa gua, gua marah. gua tak kisah kalau dia nak buat apa-apa kebajikan mahupun pembelaan, tapi biarlahEquitable.

No comments:

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya