Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.
Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka..

Wednesday, 6 November 2013

Petronas terus ditekan melalui Penasihat Najib yg bernama Omar Ong.!



 Aku betul-betul naik  fedup dgn cara Najib yg  nampak macam pekak hari demi hari, Sejak melantik Omar Ong didalam Petronas, kebelakangan ini kita lihat Petronas mengalami beberapa perubahan.
Dasar-dasar Petronas yg selama ini memberi keutamaan kepada Bumiputera  Melayu tidak lagi menjadi faktor utama,



Petronas diminta perjelas maksud 'tak layak'


Sebelum ini lagi, blogger Unspinner telah membuat beberapa kenyataan mengenai Penasihat Najib yg sering melingkupkan  negara. Namun Najib & kroninya kelihatan begitu pekak sekali untuk mengambil kira pandangan penulisan blogger. Mungkin bagi Najib, ini semua tidak penting, penasihat 20% itu lebih penting dari nasihat Tun M agaknya kan? Najib kelihatan  nak menjahanamkan Bangsa  & negara sendiri  sejak kebelakangan ini..


http://theunspinners.blogspot.com/2013/10/sialan-omar-ong-kerepek-melayu-kasi.html

Mana Perginya Dasar NAJIB Razak yg memperkasakan MELAYU?

Hanya sekadar menjerit terlolong-lolong sajakah atau hanya bercakap pandai?

Sejak bilakah dasar Petronas mula berubah? sejak penukaran Logo Baru yg memberi erti penukaran versi dasar-dasar baru.

Logo baru petronas

http://www.sinarharian.com.my/nasional/petronas-perkenal-logo-versi-baru-1.169587

http://theunspinners.blogspot.com/2013/06/sejak-omar-ong-jadi-pengarah-melayu.html

sejak dasar-dasar baru Petronas mula diubah, ramai Jurutera Melayu yg letak jawatan.

http://theunspinners.blogspot.com/2013/07/ramai-melayu-keluar-petronas-sejak-oong.html

Pemilik stesen Petronas juga mengalami tekanan sejak dasar baru diperkenalkan.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/pemilik-stesen-petronas-tertekan-1.217886

Polisi Petronas juga diubah.

http://www.sinarharian.com.my/bisnes/petronas-didakwa-ubah-polisi-1.217858

Mungkin bagi Najib, konsep 1 Malaysia yg diterapkannya tidak wajar hanya memberi keutamaan kepada orng Melayu sahaja. Bagi Najib, dia mahu ianya menjadi hak semua orng untuk dikongsikan bersama.

Kerana konsep 1 Malaysia Najib, negara mengalami beberapa isu panas termasuk  permohonan gereja untuk mengguna pakai Kalimah Allah. PM Najib juga  sering tak malu dengan tak habis-habis nakkan undi pihak yg tak sokong kerajaan.

 
Omar Ong menyertai Lembaga Pengarah Petronas pada tahun 2010 dan segala-galanya telah hilang dan menjadi kucar kacir. Sumber yang tertinggi di dalam sebuah agensi di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan, Perbadanan Putrajaya atau Perbadanan Putrajaya mendedahkan bahawa apa-apa kaitan dengan PJH (Putrajaya Holding) adalah diputuskan oleh seorang Datok yg bernama Dato Omar Mustapha.    Malangnya, Omar Mustapha adalah bukan Melayu tetapi anak kepada seorang mualaf Cina nama Mustapha Ong, sekaligus menjadikan nama sebenarnya Omar Ong.


http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2009/09/omar-ong-slipped-into-petronas.html

Ada khabar yg mengatakan Omar Ong mempunyai pautan dengan CIA dimana .Mc Kinsey adalah rakan konsultan dari firma Omar Ong (Ethos Consulting).
Baru-baru ini juga, kerana kebijaksaanya membodek PM Najib,  Kerajaan bersetuju membuat bayaran RM20 juta kepada Syarikat luar, namun begitu menyedihkan TPM yg diharapkan kita juga mengikut sahaja rentak Najib yg terus dipergunakan penasihatnya.

http://www.kualalumpurpost.net/bayaran-rm20j-kepada-mckinsey-berpatutan-muhyiddin/





Bagi TPM, pemberian RM 20 Juta itu berpatutan.


Tun Mahathir  juga menegur cara Kerajaan yg hanya tahu membazirkan wang berjuta-juta ringgit.

Selang beberap bulan, kerajaan terus membazirkan wang berjuta-juta ringgit hanya kerana mahukan sokongan 10%  orang cina di kawasan Sg Limau.


Akhirnya, semasa keputusan keluar, Peti undi PDM Bukit besar dikawasan cina memberi sokongan kepada PAS yg  memenangi kemenangan  besar iaitu sebanyak 1556 berbanding BN  443..majoriti 1113..peti undi ini yg kambuskan undi BN di DUN Sg Limau.


Agak menghairankan juga dari mana Najib dapat info bahawa Pengundi Cina yg menyokong BN meningkat?


kat bawah ni aku sertakan Link sekali.


Mungkin maklumat itu diterima dari Penasihat beliau atau puak-puak YES SIR yg hanya tahu  Angguk Saja agaknya..

Selepas Tun Mahatir ,melepaskan jawatan pada tahun 2003, PM Malaysia diganti oleh Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi dan Timbalannya adalah Datuk Seri Najib.

Namun pada bulan Februari 2004, Omar Ong  telah dilantik menjadi Pegawai Khas 1 kepada Timbalan Perdana Menteri pada masa itu dan satu perjanjian penyelesaian telah ditandatangani pada bulan Mei 2005.

Kerajaan terus dibelenggu dengan sikap beberapa pihak yg mahu menjahanamkan negara bermula dari dalam. Agensi pemantauan dalam kerajaan juga tidak berkesan,

Kerajaan juga dilihat semakin hari semakin lemah.

http://darah-satria.blogspot.com/2013/08/kerajaan-lemah-kerana-sering-ikut.html

Terlalu banyak isu yg nak dikupaskan disini lebih-lebih lagi dalam isu kerajaan telah membuat rundingan TPPA sejak beberapa tahun lagi. Jika Tun Mahathir tidak menegur kerajaan, mungkin satu hari nanti negara akan kehilangan hak yg mengakibatkan  ekonomi negara dikawal sepenuhnya oleh pihak barat.


Selepas membantah perjanjian TPPA ini, kita lihat  beberapa bulan kemudian,  ekonomi Amerika mengalami krisis sehingga menyebabkan lebih 700,000 kakitangan kerajaan negara tersebut terpaksa mengambil cuti tanpa gaji, tanpa jaminan pampasan.


Najib perlu bersyukur & jangan jadi bodoh sombong untuk meminta pandangan dan nasihat kepada Mantan PM yg terus bercakap untuk kepentingan 

"Aa Ba Ta" (Agama, Bangsa & Tanah air).

Itulah fenomena yg melanda kita hari ini. Najib semakin menjahanamkan negara  hari kehari. Dia juga tidak sedar akan kesan Transfromasinya yg tidak memihak kepada Melayu. Kenaikkan harga barang, harga minyak ini semua kesan-kesan yg memberi kekalahan kepada BN dlm pengundian yg lepas.. Projek AES juga antara sebuah Projek yg cuba menjatuhkan BN ketika hampirnya PRU13 yg lalu, bila aku hentam Projek AES  ni, mereka 'orang-orang  UMNO'  mengatakan aku ini Perosak UMNO. let we see Who's PEROSAK UMNO.!


Najib perlu letak jawatan atau BN bakal Tumbang dalam PRU 14.!

Kepada orang-orang UMNO tu.. pilihlah anda mahu yg mana satu.


4 comments:

CyberHacking said...

Tak da muka lain ka yang Petronas nak amik buat ahli lembaga pengarah. Apa, seluruh Malaya ni tak da lagi ka professional Melayu yang layak utk menjadi ‘pengemudi’ syarikat paling kaya Malaysia ni?

Apa pengalaman Omar Ong dlm membuat keputusan makro?

Kenapa DS Najib tak amik partner Gabenor Bank Negara atau Pengerusi Maybank, CIMB atau konglomerat cam Sime Darby sebagai ahli lembaga pengarah selain dari seorg opportunis umpama Omar Ong ni?????

Anonymous said...

Omar Ong ini adalah budak TINGKAT 4
semasa Pak Lah berkuasa ini adalah strategi KJ untuk menguasai kepimpinan beliau dimasa hadapan

Aquavest said...

Rakyat nak dengar pula ape kata Najib. Kena dengar dua dua pehak.Jangan membisu.Jika membisu bermakna apa yg dihujahkan di sini benar dan anda akan menerima padah nya.

Anonymous said...

yang kita perlu takut akan ada dominasi Kaum cina dalam Petronas lalu menyingkirkan hak hak orang orang melayu.lalu siapa yang dipinggirkan.Kalau dah orang Cina yang pegang sah - sah la semua kepentingan dan keuntungan dikaut oleh orang cina.Takkan Najib nak biar kekayaan negara milik orang melayu jatuh ke tangan orang cina.kepada PM najib cubalah berfikir secara bijak bistari...jangan menang sorak kampung tergadai...

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...