Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan
Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka... Dalam Musnad Imam al-Rubai’ diriwayatkan hadith berikut; لَعَنَ اللَّهُ الْمُسَلَّطَ عَلَى أُمَّتِي بِالْجَبَرُوتِ، وَالْمُسْتَأْثِرَ بِفَيْئِهَا “Allah melaknat orang yang memerintah umatku dengan zalim dan mengaut harta fai’ nya (harta milik awam) untuk kepentingan dirinya.” Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim iaitu (mafhumnya), “Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Tetapi sekiranya kamu bertemu dengan mereka, jangan memuji-muji mereka (tetapi nasihatilah kepada kebaikan), kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah diderhakai di muka bumi.”

Tuesday, 2 September 2025

AKTA URA hilangkan Perkampungan Melayu Singapura.

 


Artikel ini mungkin sedikit panjang tetapi kronologi perjalanannya anda akan lihat kerana ianya berkait satu sama lain. 

Selepas kedatangan kuasa Barat – terutamanya Portugis (1511), Belanda (1641) dan akhirnya British (abad ke-18 dan 19) – Tanah Melayu menjadi penting kerana kedudukannya yang strategik di Selat Melaka serta kekayaan sumber alam (emas, bijih timah, hasil hutan, getah).

Apabila British menguasai Negeri-Negeri Selat (Pulau Pinang, Singapura, Melaka) dan kemudian Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang), mereka memerlukan tenaga buruh dalam skala besar untuk menggerakkan ekonomi kolonial – khususnya dalam sektor perlombongan dan perladangan.


British melaksanakan dasar "open door policy" (pintu terbuka) yang menggalakkan kemasukan buruh dari China dan India. Tujuan utama:

  1. Memenuhi keperluan tenaga kerja murah.

  2. Memastikan pengeluaran bijih timah dan getah berjalan lancar.

  3. Mengawal orang Melayu tempatan agar tidak terlalu terlibat dalam sektor moden, supaya mereka kekal sebagai petani dan nelayan.

Golongan Pendatang

1. Orang Cina

  • Datang beramai-ramai pada abad ke-19 melalui sistem tiket kredit (credit-ticket system). Kebanyakan dari Selatan China (Guangdong, Fujian).

  • Bekerja dalam sektor:

    • Perlombongan bijih timah (Perak, Selangor). Perdagangan kecil (kedai runcit, makanan). Kemudian menjadi peniaga dan pelombong bebas.

  • Mereka juga menubuhkan kongsi gelap (secret societies) yang kadangkala mencetuskan rusuhan (contoh: Perang Larut di Perak).

Orang India

  • Dibawa masuk terutamanya dari India Selatan (Tamil Nadu, Kerala, Andhra Pradesh). Masuk melalui sistem kangani (ketua kumpulan yang membawa buruh dari kampung) dan sistem kontrak.

  • Bekerja dalam sektor:

    • Perladangan getah (di Negeri Sembilan, Perak, Selangor). Juga terlibat dalam kerja kereta api, pelabuhan, dan pembinaan jalan raya. Kebanyakan mereka menetap di estet-estet.

Orang Melayu

  • Tidak dianggap "pendatang" pada zaman kolonial kerana sudah menjadi penduduk asal. British mengekalkan orang Melayu dalam sektor pertanian tradisional (padi, kampung, nelayan). Peranan Melayu dalam ekonomi moden sengaja diminimakan bagi mengekalkan "status quo" masyarakat tani. 


Ekonomi Dualisme
  • Orang Melayu → pertanian tradisional.

  • Cina → perlombongan & perdagangan.

  • India → perladangan.
    → Struktur ini mewujudkan jurang ekonomi antara kaum.


Masyarakat Majmuk

  • Dasar imigresen kolonial menyebabkan Tanah Melayu menjadi masyarakat majmuk dengan komposisi kaum yang berbeza fungsi ekonominya. Kurangnya interaksi antara kaum kerana mereka tinggal di kawasan berasingan (kampung Melayu, bandar Cina, estet India).

  • Penguasaan Ekonomi oleh Orang Cina Orang Cina lebih cepat naik taraf kerana terlibat dalam perdagangan dan perlombongan bebas, menyebabkan mereka lebih dominan dalam ekonomi berbanding Melayu.

Warisan Politik

  • Dasar pecah dan perintah (divide and rule) British meletakkan asas kepada isu hubungan kaum yang kompleks selepas merdeka.

Apabila Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada 1957, warisan ini masih jelas: peranan ekonomi ikut kaum, serta jurang politik dan sosial antara Melayu, Cina dan India. Singapura sejak zaman kolonial British menjadi pelabuhan entrepot yang sibuk, menarik ramai pendatang terutamanya dari China.

Peranan Singapura sebagai Pelabuhan Entrepot (dari 1819).

Sir Stamford Raffles membuka Singapura sebagai pelabuhan bebas cukai pada 1819. Pelabuhan ini menarik pedagang antarabangsa – terutamanya dari China, India, Arab dan Eropah. Ramai Cina dari Selatan China (Fujian, Guangdong) berhijrah kerana:

Kemiskinan & pergolakan di tanah air (perang saudara, kebuluran, cukai tinggi). Peluang ekonomi di pelabuhan Singapura (perdagangan, buruh, perkhidmatan).Dasar Imigrasi British – “Open Door Policy”British melaksanakan dasar pintu terbuka untuk menggalakkan kemasukan buruh murah.Tiada sekatan besar terhadap migrasi dari China.Ramai Cina datang sebagai:

Coolie (buruh pelabuhan, buruh lombong di Tanah Melayu tapi menetap di Singapura).Peniaga kecil, tukang, penjaja. Pengusaha kedai kopi, perkapalan, pembekal.



kapal kuli
yang digelar sebagai "kapal kuli" kerana pada zaman kolonial British, kapal-kapal sebegini digunakan untuk membawa buruh kontrak dari China, India, dan tempat lain ke pelabuhan-pelabuhan di Selat Melaka, termasuk Singapura. berlabuh di Sungai Kallang, Singapura sekitar akhir abad ke-19 atau awal abad ke-20. Dermaga kayu sementara (improvised jetty) di mana kargo dan orang mungkin terus dipindahkan ke sungai, tanpa melalui pelabuhan besar.

Ini menandakan fungsi Sungai Kallang sebagai hub perhentian kecil sebelum Singapura mempunyai dermaga moden berskala besar.

Singapura menjadi pusat transit: ramai yang singgah untuk ke Tanah Melayu, tapi akhirnya ramai menetap disana. 



Daripada kuli Cina & India  hingga  menjadi  warga Singapura,


Kegiatan Ekonomi Orang Cina

Orang Cina cepat menguasai sektor perdagangan runcit dan perniagaan kecil. Mereka menubuhkan persatuan kongsi (clan associations) yang membantu komuniti baru. Akhir abad ke-19 hingga 20: Orang Cina mendominasi ekonomi bandar Singapura.

Pertumbuhan Penduduk Cina yang Pesat

  • 1824: Penduduk Singapura hanya sekitar 10,000 orang.

  • 1860: Hampir 61% penduduk Singapura adalah Cina.

  • 1957 (banci): Jumlah penduduk Singapura sekitar 1.45 juta, lebih 70% daripadanya orang Cina.

  • 1963: Penduduk ~ 1.8 juta, di mana 75% Cina, 15% Melayu, selebihnya India & lain-lain. Kepadatan sangat tinggi kerana keluasan Singapura hanya sekitar 581 km².  Hal ini menimbulkan cabaran besar:

    • Kekurangan tanah untuk pertanian & perumahan. Pengangguran tinggi. Kebimbangan politik tentang dominasi penduduk Cina jika bergabung terus dengan Tanah Melayu.




Anda perlu juga mengetahui berkaitan Pembentukan Malaysia 1963

Proses perbincangan dan perundingan ke arah pembentukkan Malaysia ini sebernarnya sangat panjang dan kompleks. Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan dan diatasi sebelum cadagan ini dapat direalisasikan. Beberapa tindakan juga perlu diambil bagi memastikan pembentukan ini memuaskan hati semua pihak. Cadangan Pembentukan Malaysia menimbulkan berbagai-bagai reaksi. Sebahagian besar rakyat negari asal berminat, tetapi darjah minat itu berubah-ubah dari semasa ke semasa. Ini terjadi akibat perkembangan politik tempatan dan perubahan yang berlaku di negeri anggota yang lain. Tidak dinafikan bahawa dari semenjak awal lagi ada pihak dan individu tertentu yang menentang atau sama sekali tidak menyetujui usul itu. Antara proses – proses  pembentukan Malaysia ialah Jawatnkuasa Perundingan Perpaduan Malaysia ( JPPM ), Suruhanjaya Cobbold, Jawatankuasa Antara Kerajaan ( JAK ),Referendum Singapura dan Pengisytiharan Malaysia.


  JPPM ditubuhkan pada 23 julai pada tahun 1961 . ia dipengerusi oleh Donald Stephen ( anggota Majlis Undangan Sabah ) . antara anggotanya ialah Tunku Abdul Rahman ( Tanah Melayu ) , Lee Kuan Yew (Singapura ) , Dato’ Mustapha Dato’ Harun    ( Sabah ) , Temenggung Jugah Anak Berieng ( Sarawak ) dan Dato’ Setia Pangeran Ali  ( Brunei )

JPPM telah memberi peluang kepada pemimpin Sabah dan Sarawak mengemukakan pandangan mengenai gagasan Malaysia. JPPM telah mengadakan 4 kali mesyuarat di Jesselton, Kota Kinabalu (21 Ogos 1961), Kuching (18 Disember 1961), Kuala Lumpur (6 Januari 1962) dan Singapura (1 Februari 1962).

Perlembagaan Tanah Melayu 1957 menjadi asas perlembagaan Malaysia. 
Kerajaan Persekutuan berkuasa dalam hubungan luar, pertahanan dan keselamatan.  
Islam – agama rasmi tetapi rakyat bebas beragama.
Bahasa Melayu – bahasa kebangsaan tetapi bahasa lain masih boleh digunakan.
Hak istimewa seperti orang Melayu diberi kepada rakyat pribumi Sabah dan Sarawak.
Sabah, Sarawak berhak mengawal imigrasennya sendiri.
Perwakilan Parlimen berasaskan jumlah penduduk dan jumlah luas kawasan.
Memorandum ini disokong oleh rakyat Sabah, Sarawak, Singapura dan Tanah Melayu.

1963 – Singapura sertai Malaysia

  • 16 September 1963 → Singapura bergabung dalam Persekutuan Malaysia. 

  • Harapan: kerjasama ekonomi & keselamatan.

  • Realiti: ketegangan politik antara UMNO & PAP mula wujud.

Faktor Singapura Bergabung ke dalam Malaysia

  • Singapura menghadapi masalah ekonomi & keselamatan (ancaman komunis kuat melalui Barisan Sosialis).

  • Lee Kuan Yew (Perdana Menteri Singapura) melihat penyertaan dalam Malaysia sebagai:

    • Penyelesaian ekonomi – pasaran lebih besar (Tanah Melayu, Borneo).

    • Perlindungan keselamatan – menghadapi ancaman komunis.


Merujuk kepada Radio Moscow (ketika era Perang Dingin), yang pernah memberi komen semasa Singapura mahu menyertai Malaysia pada 1963. Kenyataan seperti “penjajahan yang baru” (neo-colonialism / neokolonialisme) adalah satu bentuk propaganda politik.

Konteks Sejarah

Perang Dingin (Cold War)

Dunia terbahagi kepada dua blok:

Blok Barat (Amerika Syarikat, Britain, sekutu-sekutu kapitalis).
Blok Timur (Soviet Union, China, negara komunis).
Radio Moscow menjadi saluran utama untuk menyebarkan propaganda anti-Barat.

1942: Pusat Pemeriksaan Tentera Jepun di Singapura. 


Singapura & Malaysia (1961–1963)
Cadangan  penggabungan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu, Sabah & Sarawak → lahirlah Malaysia pada 16 September 1963.
Tujuan rasmi: ekonomi lebih kukuh, keselamatan daripada ancaman komunis, serta perpaduan politik.

Penentangan dari Pihak Kiri & Komunis

Golongan berhaluan kiri di Singapura (contohnya Barisan Sosialis) menentang idea Malaysia.
Mereka mendakwa Malaysia hanyalah projek penjajahan semula oleh British bersama elit Malaya untuk mengekang gerakan komunis di rantau ini.

Maksud “Penjajahan Baru” (Neo-Colonialism)

Apabila Radio Moscow kata Malaysia = penjajahan baru, maksudnya:

British Masih Berkuasa di Belakang Tabir

Walaupun Malaysia merdeka, British masih mempunyai kepentingan besar (pangkalan tentera, pelaburan, syarikat ladang, bijih timah, getah).
Penyatuan Singapura ke Malaysia dilihat sebagai cara melindungi kepentingan ekonomi & strategik British.

Alat untuk Menyekat Komunis

Penggabungan Malaysia disokong oleh Britain & Amerika kerana ia boleh menghalang komunisme merebak di Asia TenggaraBagi Soviet, ini jelas satu bentuk neo-colonialism

kuasa Barat menggunakan negara merdeka untuk kepentingan geopolitik mereka.

Mengurangkan Pengaruh Kiri di Singapura

Garisan Sosialis (pro-komunis) sangat kuat di Singapura pada awal 1960-an.Dengan masuk Malaysia, mereka mudah ditindas di bawah undang-undang keselamatan Malaysia (ISA).Jadi bagi Soviet & golongan kiri, penyatuan itu dianggap projek untuk melemahkan gerakan rakyat.

Bila Radio Moscow kata Malaysia adalah “penjajahan baru”, maksudnya mereka berkata Malaysia hanyalah “topeng kemerdekaan”, sedangkan kuasa kolonial Barat (Britain & sekutu) masih menguasai politik, ekonomi dan ketenteraan.

Dari sudut komunis, penyatuan itu bukanlah benar-benar “kemerdekaan”, tetapi cara untuk mengekalkan dominasi Barat dan menindas gerakan kiri.

Bagi PAP & Tunku Abdul Rahman pula, penyatuan ini adalah strategi survival untuk menentang komunisme dan membangunkan ekonomi.

Kebimbangan di Persekutuan Tanah Melayu

  • Tunku Abdul Rahman (Perdana Menteri Tanah Melayu) pada awalnya keberatan memasukkan Singapura kerana:

    • Penduduk Cina terlalu ramai → boleh mengganggu keseimbangan politik di Persekutuan yang ketika itu majoritinya Melayu.

  • Namun, British dan juga faktor geopolitik (menghadapi Indonesia & komunis) mendorong pembentukan Malaysia. Untuk mengimbangi populasi Cina Singapura, Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak dimasukkan kerana penduduk asal mereka majoriti Bumiputera (Kadazan, Iban, Melayu).

Ketegangan Kaum dan Rusuhan

  • Selepas penyertaan Singapura dalam Malaysia (16 September 1963), ketegangan antara kaum semakin meningkat.

  • PAP mula bertanding dalam pilihan raya di Tanah Melayu (1964) — ini mengejutkan UMNO kerana sebelumnya terdapat persefahaman bahawa kedua-dua parti tidak akan campur tangan dalam kawasan masing-masing. Ini menyebabkan reaksi balas UMNO dan menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin Melayu.

Rusuhan Kaum 1964 di Singapura:

  • Berlaku pada Hari Maulidur Rasul (21 Julai 1964). Berlaku pertempuran antara masyarakat Melayu dan Cina selepas perarakan keagamaan. Rusuhan ini menyebabkan kematian dan kecederaan, dan meningkatkan ketegangan perkauman.

Kejadian Awal – Perarakan Maulidur Rasul

  • Pada pagi 21 Julai 1964, satu perarakan besar keagamaan umat Islam (majoritinya orang Melayu) telah dianjurkan oleh kerajaan Persekutuan di Singapura.

  • Perarakan itu disertai oleh lebih 20,000 orang, termasuk kumpulan dari parti politik dan pertubuhan Melayu.

  • Perarakan bermula secara aman, tetapi ketegangan mula timbul apabila berlaku ejek-ejekan antara peserta perarakan (majoriti Melayu) dan penonton bukan Melayu (terutamanya Cina) di sepanjang jalan.

  • Dalam kekacauan yang berlaku, pertengkaran bertukar menjadi keganasan fizikal. Kejadian menjadi tidak terkawal apabila kumpulan-kumpulan tertentu mula menyerang orang awam, kenderaan, dan premis perniagaan.

Banyak kawasan di Singapura, terutamanya kawasan padat penduduk seperti Geylang, Kampong Glam, dan Jalan Besar, menjadi lokasi rusuhan.
  • Kematian: Sekurang-kurangnya 23 orang terbunuh.

  • Kecederaan: Lebih daripada 450 orang cedera.

  • Kerosakan harta benda: Banyak kenderaan dibakar, rumah dan kedai rosak akibat serangan. Kerajaan mengisytiharkan perintah berkurung (curfew) di beberapa kawasan, yang berlangsung selama beberapa hari.

Ketegangan Politik:

  • PAP (Singapura) dan UMNO (Persekutuan) sedang berkonflik secara terbuka.

  • PAP mencabar dasar pro-Melayu yang diamalkan oleh kerajaan Persekutuan dan melaungkan slogan "Malaysian Malaysia".

Masyarakat Melayu merasakan mereka semakin tersisih di Singapura yang dikuasai ekonomi oleh masyarakat Cina. Sebaliknya, masyarakat Cina pula melihat usaha memperkasakan Melayu sebagai ancaman kepada meritokrasi dan peluang sama rata. 

Terdapat dakwaan wujudnya kumpulan provokator yang sengaja mencetuskan perbalahan (kedua-dua pihak saling menuduh).

Rusuhan Kedua – September 1964

  • Rusuhan susulan berlaku pada 2 September 1964. Bermula daripada pergaduhan kecil, tetapi cepat merebak akibat ketegangan kaum yang masih tinggi.

Sekali lagi, kerajaan menguatkuasakan perintah berkurung untuk mengawal keadaan.Rusuhan ini menjejaskan hubungan antara Singapura dan Kuala Lumpur secara drastik. Tunku Abdul Rahman melihat bahawa kestabilan Malaysia tidak akan tercapai jika PAP terus menghasut dasar yang bertentangan dengan semangat Persekutuan. 

Lee Kuan Yew, walaupun mengutuk keganasan, tetap mempertahankan prinsip persamaan hak untuk semua kaum, sekali gus dilihat mencabar "kontrak sosial".

🟦 PAP (Singapura)

  • Dipimpin oleh Lee Kuan Yew.

  • Mengamalkan konsep "Malaysian Malaysia", iaitu semua rakyat Malaysia harus dilayan sama rata, tanpa mengira kaum.

  • Menentang dasar keistimewaan orang Melayu yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia.

🟥 UMNO (Persekutuan Tanah Melayu)

  • Dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman.

  • Mendukung prinsip "ketuanan Melayu", dengan dasar pro-Melayu untuk membetulkan ketidakseimbangan ekonomi dan sosial antara kaum.

  • Melihat kenyataan PAP sebagai ancaman kepada kestabilan sosial dan struktur politik negara.

Berikut adalah maklumat mengenai ucapan "loyalty to Malaysia" oleh Lee Kuan Yew di Parlimen Malaysia — merujuk kepada pembahasan yang berlaku semasa krisis politik menjelang pemisahan Singapura:

Ucapan berprofil tinggi ini disampaikan oleh Lee Kuan Yew pada 27 Mei 1965 semasa sesi perbahasan terhadap ucapan Yang di-Pertuan Agong di Parlimen Malaysia.

Dalam ucapan itu, Lee menyerlahkan perbezaan antara kesetiaan terhadap Perlembagaan Malaysia dan kesetiaan kepada parti pemerintahan (Alliance Party). Ucapan beliau ditujukan kepada tuntutan politik berasaskan kaum dan mengecam pendekatan yang mengutamakan satu kelompok sahaja.

Berikut adalah sebahagian besar inti pati ucapannya yang disimpan dalam catatan arkib sejarah:
“Loyalty to Malaysia is not equal and not the same to loyalty to the Alliance party or the Alliance Government. I am under no constitutional obligation to be loyal to the Alliance party or the Government but I must be loyal to the Constitution of Malaysia... because we know that time is on our side, [...] we will always be loyal, always act in accordance with the rules of the Constitution and with the decisions of the Government which are made and taken constitutionally.”

Melalui kata-kata ini, beliau membezakan antara memperjuangkan negara secara prinsip dan kesetiaan partisan. Lee Kuan Yew menegaskan bahawa beliau akan menghormati dan mempertahankan Perlembagaan Malaysia, serta keputusan kerajaan yang diambil secara sah perlembagaan, tanpa terikat dengan loyalty kepada parti tertentu.

Ucapan pada 27 Mei 1965 itu digelar sebagai titik perubahan dalam hubungan PAP–UMNO. Ia dianggap "the straw that broke the camel’s back", yang menyumbang kepada keputusan akhir Tunku Abdul Rahman untuk memisahkan Singapura dari Persekutuan Malaysia.

The Straits Times bertarikh Selasa, 10 Ogos 1965, yang memaparkan tajuk utama bersejarah:

"Singapore is out"

Pada 9 Ogos 1965Singapura secara rasmi dikeluarkan dari Malaysia, selepas kedua-dua Dewan Parlimen Malaysia (Dewan Rakyat dan Dewan Negara) meluluskan pindaan Perlembagaan untuk membenarkan pemisahan ini. Pindaan ini diluluskan di bawah sijil kecemasan, menandakan keperluan mendesak.

Tunku Abdul Rahman (Perdana Menteri Malaysia):

  • Beliau dilaporkan berkata: "It was my idea..." (Ia adalah idea saya).

  • Ini menunjukkan bahawa pemisahan Singapura bukan semata-mata dipaksa atau diminta oleh Singapura, tetapi merupakan cadangan yang disokong oleh kepimpinan persekutuan Malaysia.

  • Disebut bahawa dokumen berkaitan pemisahan telah ditandatangani secara rahsia sebelum diumumkan kepada umum.

Tindakan ini diambil kerana ketegangan politik dan kaum yang semakin meningkat antara kepimpinan Persekutuan dan Singapura, terutamanya antara UMNO dan PAP (People’s Action Party).



Konteks kenyataan Tunku:

Dalam kenyataan dan ucapannya pada hari tersebut (yang kemudiannya diketahui umum), Tunku berkata bahawa:


“I felt that this separation was necessary for the survival of Malaysia and to avoid further bloodshed...”
(Saya merasakan bahawa pemisahan ini perlu untuk kelangsungan Malaysia dan mengelakkan pertumpahan darah lanjut...)

Beliau menekankan bahawa keputusan ini bukan diambil dengan ringan, tetapi demi kestabilan dan keamanan kedua-dua pihak. Ketegangan ini bukan sekadar perbezaan pendapat politik, tetapi juga mencerminkan pertembungan ideologi, kaum, dan ekonomi antara kedua-dua pihak.


Selepas pemisahan Singapura dari Malaysia pada 1965, kedudukan orang Melayu berubah. Mereka tidak lagi ada status istimewa (Bumiputera) seperti di Malaysia. Maka, untuk memastikan perpaduan dan kestabilan, PAP cuba ambil hati orang Melayu dengan beberapa langkah penting.

Walaupun ramai orang Melayu menyokong PAP pada awalnya, selepas pemisahan Singapura–Malaysia (1965), hubungan jadi lebih rumit. Orang Melayu rasa bimbang kerana kedudukan mereka sebagai “Bumiputera” tidak lagi sama seperti di Malaysia.PAP mula lebih fokus kepada meritokrasi, bukan keistimewaan kaum → menyebabkan sebahagian Melayu rasa terpinggir.

Sikap Orang Melayu terhadap PAP

Sebelum Pemisahan (1959–1965)

Harapan kepada PAP

Orang Melayu melihat PAP sebagai parti yang menentang penjajahan dan membawa kemerdekaan.
Konsep multirasialisme (“semua sama rata”) membuat mereka percaya hak mereka akan terpelihara. 


Manfaat Awal Dasar PAP. Projek perumahan (HDB) mula memberi tempat tinggal lebih baik kepada keluarga Melayu.



Pendidikan lebih mudah diakses, walaupun ramai Melayu masih ketinggalan dari segi pencapaian.

👉 Kesimpulan: Orang Melayu lihat PAP sebagai harapan baru untuk masa depan, terutama dengan adanya hubungan dengan Malaysia.

Kaedah yang digunakan oleh DAP hari ini, menyantuni masyarakat Melayu , agenda mereka adalah sama iaitu dapatkan sokongan Melayu terlebih dulu. 

3 August 1963: LEE KUAN YEW MENYAMPAIKAN TANDA PENGHARGAAN KEPADA SUKARELAWAN MELAYU SEMASA JELAJAH DUNNYA DI KAWASAN TIONG BAHRU, DELTA DAN HAVELOCK

21 Julai 1963: Orang Melayu mengalu-alukan kedatangan Lee Kuan Yew di DUN PASIR PANJANG. 





17 April 1964 LKY berucap semasa perasmian Pasar Geylang Serai

Pandangan Orang Melayu terhadap Penyatuan Singapura–Malaysia (1963)

 Golongan Melayu yang Menyokong

Identiti & Kedudukan Melayu Terjamin

Malaysia = negara majoriti Melayu → orang Melayu Singapura percaya status mereka sebagai “bangsa asal” akan lebih dihargai.


Sukarelawan Melayu yang menyambut  kedatangan LKY di kampung mereka. 

28 April 1963 : LEE KUAN YEW TIBA DI JETI PULAU BRANI SEMASA JELAJAH KE PULAU SELATAN



LEE KUAN YEW DAN PEGAWAI MASYARAKAT TIBA DI PULAU SAMALUN (SALAH Ejaan SEBAGAI "SEMULO" DI PAPAN DI KIRI GAMBAR) SEMASA JELAJAH KE PULAU SELATAN

Mereka fikir penyatuan akan membawa hak istimewa Melayu (seperti di Persekutuan Tanah Melayu, ada Artikel 153 Perlembagaan yang jamin hak Melayu).

31 Mei 1964 : LEE KUAN YEW DI SESI BERTEMU RAKYAT SEMASA JELAJAH DUNNYA DI CRAWFORD, KAMPONG GLAM DAN ROCHORE





Agama Islam
Dengan masuk Malaysia, orang Melayu Singapura yakin kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan akan menguatkan peranan agama di Singapura.

Sokongan Parti Politik Melayu
KMS (Parti Kebangsaan Melayu Singapura) dan UMNO Singapura giat berkempen pro-Malaysia.
Mereka berjaya mempengaruhi sebahagian besar orang Melayu kampung.


Apakah penyebab yang mempengaruhi Melayu menerima Parti PAP dan Lee Kuan Yew pada masa itu?

Pengaruh yang dibawa oleh Othman Wok


Beliau berkhidmat sebagai Menteri Hal Ehwal Sosial dari 1963 hingga 1977 dan pada masa yang sama memegang portfolio Menteri Kebudayaan antara 1965 dan 1968. Selepas bersara daripada politik, beliau dilantik sebagai Duta Singapura ke Indonesia dan menduduki lembaga pengarah kedua-dua Lembaga Pelancongan Singapura dan Perbadanan Pembangunan Sentosa. Sepanjang karier politiknya, beliau mewakili kawasan pilihan raya Pasir Panjang.


Othman Wok & Akhbar PETIR

Othman Wok (1924–2017) adalah wartawan dan aktivis Melayu sebelum masuk politik.
Beliau menulis di akhbar Petir (organ rasmi PAP) untuk menarik simpati & sokongan orang Melayu terhadap Parti PAP pimpinan Lee Kuan Yew.


Dalam tulisannya, Othman kerap

Mengkritik parti-parti Melayu lain (contohnya UMNO Singapura & Parti Rakyat).
Mengangkat PAP sebagai parti “adil kepada semua kaum”.
Menyokong idea "Malaysian Malaysia" → yang dilihat Melayu UMNO sebagai usaha menghapuskan hak istimewa Melayu.

👉 Sebab itu, ramai orang Melayu ketika itu melabel beliau sebagai “barua” PAP, kerana seolah-olah menggadaikan kepentingan bangsa Melayu untuk kuasa politik PAP.

Bila PAP menang besar 1959, Othman dilantik Menteri Hal Ehwal Sosial.Walaupun jawatan “menteri Melayu” diberi, kuasa sebenar tetap dipegang oleh Lee Kuan Yew & kabinet Cina.

Othman dijadikan “token Melayu” – untuk menunjukkan PAP “mesra Melayu”, walaupun realitinya dasar PAP meminggirkan komuniti Melayu.


Kenapa Melayu PAP (macam Othman) Dipilih LKY?

Simbol Politik → untuk buktikan PAP “tidak rasis” & mampu wakili semua kaum.

Memecahkan Undi Melayu → dengan adanya tokoh Melayu pro-PAP, undi orang Melayu terbahagi antara UMNO, Parti Rakyat & PAP.

Melemahkan Perjuangan Melayu → suara Melayu dalam kerajaan jadi terbatas, kerana mereka sendiri sudah “dibeli” oleh PAP.

Melayu pro-UMNO di Singapura kehilangan pengaruh.
Melayu PAP (seperti Othman Wok) jadi alat legitimasi PAP.

Orang Melayu keseluruhannya tetap terpinggir: tanah dirampas, sekolah agama dihapus, jawatan awam tinggi dikuasai Cina.

walaupun Othman Wok dikenang rasmi Singapura sebagai “pionir perintis Melayu dalam kabinet”, dalam naratif Melayu nasionalis beliau dilihat sebagai “alat PAP” atau “barua politik” yang menyumbang kepada kelemahan kuasa politik Melayu Singapura.



Bukankah Sama agenda PAP dan DAP sekarang bukan?




Apa yang jadi selepas PAP berkuasa penuh di Singapura selepas mendapat sokongan Melayu disana?



Golongan Melayu yang Ragu-ragu / Menolak

Pengaruh Propaganda Kiri

Barisan Sosialis & Radio Moscow mendakwa Malaysia hanyalah “penjajahan baru” oleh British.
Sebahagian orang Melayu, terutama generasi muda & buruh, terpengaruh dengan retorik anti-kolonial ini. Takut Jadi Minoriti Dua Kali

Di Singapura → Melayu minoriti kecil (±14%).

Dalam Malaysia → walaupun Melayu majoriti secara keseluruhan, orang Melayu Singapura bimbang mereka tetap dipinggirkan kerana kedudukan ekonomi lemah berbanding kaum Cina.

Kecurigaan terhadap PAP dan Melayu rasa PAP hanya menggunakan isu Malaysia untuk kepentingan politik menewaskan Barisan Sosialis.
Mereka bimbang selepas penyatuan, PAP & UMNO tidak akan benar-benar menjaga kepentingan orang Melayu Singapura.

Selepas Pemisahan (1965)

Harapan Melayu Hancur:

Ramai orang Melayu kecewa kerana penyatuan yang diharapkan sebagai “penyelamat” hanya bertahan 2 tahun. Kedudukan istimewa Melayu yang mereka impikan bersama Malaysia hilang sekelip mata

Rasa Bimbang & Tertinggal:

K

ini orang Melayu tinggal sebagai minoriti kecil dalam sebuah negara baru yang menekankan meritokrasi (sama rata, tiada hak istimewa kaum). Mereka mula rasa lebih terpinggir dalam bidang pendidikan, pekerjaan, dan ekonomi moden.



Politik Awal 

Sebelum PAP, parti-parti seperti Labour Front memimpin kerajaan sendiri (self-government) tetapi kurang stabil. British masih bimbang dengan pengaruh komunis di kalangan pekerja dan pelajar Cina.

Sebelum Singapura maju menjadi pelabuhan moden dan pusat perdagangan antarabangsa, hampir seluruh pulau ini dipenuhi kampung-kampung Melayu asal. Orang Melayu adalah penduduk asal (orang laut, bugis, jawa, banjar, boyan dan lain-lain) yang hidup dalam perkampungan pesisir dan pedalaman. Namun selepas penjajahan British, dasar perumahan HDB, dan pembangunan pesat pasca-1960an, hampir semua kampung Melayu dihapuskan atau dipindahkan.

Peta ini adalah peta lama Singapura yang menunjukkan kampung-kampung Melayu tradisional sebelum pembangunan moden yang bermula pesat pada tahun 1960-an dan 1970-an. Dahulu, sebelum kewujudan HDB flats, majoriti orang Melayu tinggal di kampung (perkampungan tradisional) yang tersebar di seluruh pulau Singapura.




Ciri-ciri kampung Melayu asal di Singapura:

  1. Lokasi Kampung

    • Kampung-kampung Melayu wujud hampir di seluruh pulau, terutama di kawasan pesisir pantai, tepi sungai, dan kawasan tanah subur.

    • Contohnya:

      • Kg. Glam, Kg. Gelam → di pusat bandar, berhampiran Masjid Sultan (kawasan istana Sultan Hussein).

      • Kg. Siglap, Kg. Bedok, Kg. Kembangan → di bahagian timur Singapura, kawasan orang Melayu perantau Bugis, Jawa, Banjar.

      • Kg. Kranji, Kg. Mandai, Kg. Wak Hassan → di utara Singapura.

      • Kg. Pasir Panjang, Kg. Telok Blangah, Kg. Bukit Panjang → di barat dan selatan.

  2. Asal-usul Nama Kampung

    • Banyak kampung dinamakan sempena ciri geografi atau tokoh tempatan.

      • Kg. Wak Hassan → dinamakan sempena seorang tokoh masyarakat.

      • Kg. Bukit Panjang → kerana letaknya di kawasan berbukit.

      • Kg. Serangoon, Kg. Bedok → diambil dari nama sungai atau teluk berdekatan.

  3. Kehidupan di Kampung Melayu

    • Rumah-rumah tradisional dibina daripada kayu dan bertiang tinggi (rumah panggung).

    • Penduduk menjalankan aktiviti ekonomi kecil-kecilan:

      • Bertani (tanam sayur, ubi, padi huma).

      • Menangkap ikan (terutama di pesisir dan sungai).

      • Berniaga di pasar kecil.

    • Gotong-royong, kenduri kampung, permainan tradisional, dan surau/madrasah menjadi pusat kehidupan sosial.


  1. Penghijrahan dan Komuniti

    • Orang Melayu Singapura datang dari pelbagai latar belakang etnik: Melayu Riau, Bugis, Jawa, Bawean, Minangkabau, Banjar, dll.

    • Kampung tertentu mempunyai majoriti sesuatu etnik, contohnya Kampung Jawa, Kampung Bugis.

  2. Penghapusan Kampung

    • Pada tahun 1960-an hingga 1980-an, kerajaan Singapura memulakan projek pemodenan dan perumahan awam (HDB).

    • Banyak kampung Melayu dibersihkan (kampung clearance) dan penduduk dipindahkan ke flat HDB.

    • Kini, hampir tiada kampung Melayu asal yang wujud kecuali Kampung Lorong Buangkok, yang masih menjadi simbol terakhir kampung tradisional di Singapura.


📍 Beberapa Kampung Melayu Asal di Singapura

1. Kampong Glam

  • Terletak di kawasan Bugis Street / Arab Street sekarang.

  • Ditubuhkan oleh Sultan Hussein Shah selepas Perjanjian Inggeris-Singapura (1819).

  • Menjadi pusat orang Melayu, Bugis, dan Arab.

  • Masjid Sultan masih berdiri sebagai simbol warisan Melayu-Islam.

2. Kampong Gelam (sekeliling Masjid Sultan)

  • Pusat pentadbiran Sultan & pembesar Melayu.

  • Kawasan istana Istana Kampong Glam masih wujud, kini menjadi Malay Heritage Centre.

3. Kampong Radin Mas

  • Terletak di Telok Blangah / Bukit Merah.

  • Dikenali dengan Makam Radin Mas Ayu, puteri Jawa yang dikaitkan dengan legenda setempat.

4. Kampong Kallang / Kampong Rochor

  • Di sekitar sungai Kallang dan Rochor.

  • Ramai orang Melayu bekerja sebagai nelayan, tukang perahu dan pekerja pelabuhan.

5. Kampong Siglap

  • Terletak di kawasan timur Singapura (kini sekitar East Coast).

  • Nama daripada bahasa Arab “Si-Gelap”.

  • Ramai orang Banjar & Bugis tinggal di sini.

6. Kampong Geylang Serai

  • Salah satu kampung Melayu terbesar sebelum dihapuskan 1960–70an.

  • Pusat kehidupan orang Melayu di Singapura dengan pasar tradisional, rumah kayu, budaya makanan, dan seni.

  • Kini dikenali dengan Pasar Geylang Serai dan kawasan Hari Raya.

7. Kampong Ubi

  • Berhampiran Geylang.

  • Dinamakan kerana penduduk asal banyak menanam ubi.

8. Kampong Bedok / Siglap / Tanah Merah

  • Di kawasan timur, pesisir pantai.

  • Ramai nelayan dan pekerja kampung di sini.

9. Pulau-pulau Melayu

  • Pulau Ubin, Pulau Tekong, Kusu, St. John, Kusu.

  • Sebelum pembangunan & ketenteraan, pulau-pulau ini didiami komuniti nelayan Melayu.

10. Kampong Telok Blangah

  • Kawasan pantai selatan, ramai Bugis dan orang laut.

  • Juga lokasi penting perdagangan maritim.





Apa Jadi Dengan Kampung Ini?

  • Selepas Singapura keluar Malaysia (1965), kerajaan PAP memajukan negara dengan dasar HDB (Housing Development Board).

  • Kampung Melayu dianggap “tidak moden” → penduduk dipindahkan ke flat HDB.

  • Akibatnya, kampung-kampung Melayu asal lenyap hampir sepenuhnya kecuali beberapa tapak sejarah (Kampong Buangkok — kampung kayu terakhir di Singapura).

  • Hari ini, orang Melayu hanya ~13% populasi Singapura, berbanding majoriti pada abad ke-19.


Bagaimana Kampung Melayu Singapura Hilang

1950-an – Awal 1960-an Terdapat ratusan kampung Melayu di Kallang, Kampung Gelam, Potong Pasir, Geylang Serai, dll.Rumah kayu, surau & komuniti tersusun.Tekanan moden: kerajaan kata kampung padat, tidak bersih, risiko kebakaran.

PAP & Dasar "Kesamarataan" di Singapura

Selepas PAP (Lee Kuan Yew) mengambil alih Singapura, mereka memperkenalkan dasar “meritokrasi” dan “kesamarataan”.

Secara zahir → ia kedengaran adil, semua kaum diberi hak sama rata.

Secara realiti → ia menghapuskan keistimewaan Melayu sebagai kaum peribumi (yang sebelum itu diiktiraf dalam Perlembagaan Singapura 1959 & dalam Perjanjian Malaysia 1963).

Akibatnya: Rezab 

Tanah Melayu diambil alih oleh kerajaan untuk pembangunan HDB & industri.
Kampung Melayu diganti flat kos rendah.
Kuasa politik Melayu lemah, jadi minoriti tanpa kuasa tawar-menawar.



1966 – Land Acquisition Act (Akta Pengambilan Tanah)

Kerajaan diberi kuasa mutlak ambil tanah persendirian.Pampasan diberi, tapi sangat rendah (contoh: harga tanah hanya beberapa sen setiap kaki persegi).Pemilik tidak ada hak rayuan.

1970-an – 1980-an: Urban Renewal Authority (URA)

URA mula merancang semula bandar besar-besaran.Kampung Melayu dirobohkan → diganti flat HDB & projek komersial.Melayu dipindahkan ke flat HDB dengan kuota perkauman → tidak boleh tinggal berkelompok sesama Melayu.

Komuniti kampung pecah & tercerai-berai.

1990-an 

  • Hampir semua tanah kampung Melayu sudah lenyap.

  • Hanya tinggal kawasan simbolik → Geylang Serai dijadikan pusat budaya Melayu.

  • Warisan sebenar (kampung & tanah milik sendiri) sudah hilang.


2000-an – Kini

  • 90% rakyat Singapura tinggal di flat HDB milik pajakan 99 tahun (leasehold).

  • Melayu hilang tanah pusaka → bergantung sepenuhnya pada kerajaan untuk perumahan.

  • Identiti Melayu di bandar lebih kepada nostalgia, bukan lagi realiti.


Kita pecahkan lebih detail kronologi ini bagaimana dilakukan. 

  • 1957 – 1960 → Kampung Radin Mas mula diambil alih untuk pembangunan perumahan & pelabuhan.

  • 1961 Kebakaran besar di Bukit Ho Swee dijadikan alasan mempercepat pemindahan kampung ke flat HDB.

  • 1963 – 1965 → Politik Malaysia–Singapura tegang; kampung Melayu dianggap “kawasan sensitif” → tekanan penempatan.

  • 1966 → Land Acquisition Act memberi kuasa mutlak kerajaan ambil tanah dengan pampasan minima.

  • 1973 → Kampung Melayu di Kallang, Geylang Serai, Bedok, Siglap dipindahkan.

  • 1980-an → Hampir semua kampung di daratan lenyap; Pulau Ubin & Tekong tinggal sedikit.

  • 1997 → Pulau Tekong diambil sepenuhnya sebagai kem tentera → penduduk dipaksa keluar.


DAP & Akta URA di Malaysia

DAP sering membawa naratif yang hampir sama → “semua rakyat Malaysia harus diberi hak sama rata tanpa diskriminasi”.

  • Isu utama: Jika pendekatan ini diterjemahkan dalam Akta URA, ia boleh menghapuskan hak istimewa Bumiputera yang dijamin Perlembagaan (Perkara 153).



  • Bahaya URA:

    • Tanah rizab Melayu boleh diambil dengan alasan “pembangunan semula bandar”.

    • Pemilikan aset Melayu akan berkurang, diganti dengan projek mega yang menguntungkan syarikat besar & pemodal asing.

    • Proses yang sama berlaku seperti Singapura → asimilasi melalui pembangunan.


Lebih mudah lantik pemimpin yag ikut kehendak mereka asalkan apa yang mereka rancang menjadi kenyataan. Inilah bahananya pemimpin yang bergelar Anwar Ibrahim. 

Dia tak menoleh kebelakang. Dia ditipu oleh propaganda DAP utk merencanakan sesuatu demi kepentingan mereka. 

 sebelumnya saya telah menulis tentang agenda mereka dalam tulisan ini



Apakah Peranan URA dan agenda MM2H tersebut? tak lain tak bukan adalah menjadikan Melayu Minority sekaligus pembangunan di Rezab Tanah-Tanah Melayu lebih mudah dibangunkan kerana ini yang menjadi penghalang kepada mereka selama ini.



Apakah Peranan Raja-Raja melayu apabila melihat kembali kepada kronologi yang bakal berlaku kepada Melayu di Tanah Melayu?

Buat tak tau sebab MASIH SELESA DLM KEHIDUPAN DI DLM ISTANA?



https://www.malaysiakini.com/news/652926


Tambahnya, Dasar Perumahan sedia ada yang dibangunkan pada masa ini merupakan hasil kerjasama Kementerian bersama pakar perumahan dalam negara seperti Khazanah Research Institute (KRI), Bank Negara Malaysia, CIDB, para akademik dan penganalisis hartanah.

Pada 17 Jan lalu, Nga dalam temu bual dengan Astro Awani mengumumkan bahawa kerajaan Singapura telah bersetuju membenarkan kontraktor HDB untuk "memasuki’ Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan bulan depan bagi berkongsi kepakaran mereka.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah meluluskan rancangan untuk membawa masuk pakar HDB Singapura kerana Malaysia kekurangan pegawai kerajaan yang cekap.

Belajarlah dari Sejarah anda akan menemui jawapannya


Jgn jd buta sejarah jika tidak anda akan jadi BUTA PERUT. ! 

UMNO sekarang ini boleh pegi mampus bersama DAP kerana kau bukan lagi parti yang mempertahankan Melayu, Kau sudah jadi BARUA kepada perjuangan PAP masa lalu yang kini perjuangannya disambung oleh DAP !!





 

 

No comments:

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya