Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan
Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka... Dalam Musnad Imam al-Rubai’ diriwayatkan hadith berikut; لَعَنَ اللَّهُ الْمُسَلَّطَ عَلَى أُمَّتِي بِالْجَبَرُوتِ، وَالْمُسْتَأْثِرَ بِفَيْئِهَا “Allah melaknat orang yang memerintah umatku dengan zalim dan mengaut harta fai’ nya (harta milik awam) untuk kepentingan dirinya.” Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim iaitu (mafhumnya), “Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Tetapi sekiranya kamu bertemu dengan mereka, jangan memuji-muji mereka (tetapi nasihatilah kepada kebaikan), kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah diderhakai di muka bumi.”

Thursday 22 October 2015

Penipuan AKU JANJI tangani rasuah oleh Najib Razak.!




 Semakin hari, keadaan semakin teruk. Najib cuba membodohkan rakyat serta  gesaan Raja-Raja Melayu agar krisis 1MDB ini diselesaikan secepat mungkin.. Dalam pada itu, Menteri Pengampunya Zahid Hamidi mempersoalkan tindakan Raja-Raja Melayu ini dengan kenyataan Gesaaan Mempercepatkan Siasatan tidak seharusnya berlaku..





 Siapa Zahid Hamidi mahu lawan titah Raja-Raja Melayu?? itu kurang ajar namanya.. 
Dia diangkat oleh Najib kerana Najib tahu bahawa dia memerlukan orang-orang yang kuat mengampu seperti ini untuk "backup" dirinya.


 



Rujuk blog Chedet

 1. Timbalan Perdana Menteri merujuk kepada pengasingan kuasa apabila mengulas kenyataan Raja-Raja mengenai keperluan mempercepatkan penyiasatan ke atas 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun Najib. Adakah ini satu pelanggaran pengasingan kuasa yang diandaikan antara Raja-Raja dan Kerajaan?

2. Ianya benar bahawa Agong dan Raja-Raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna bahawa mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan Kerajaan.

3. Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan (Perlembagaan Negeri mengikuti Perlembagaan Persekutuan) menyatakan dengan jelas bahawa “Kuasa Eksekutif Persekutuan hendaklah terletak kepada Yang di-Pertuan Agong dan, tertakluk kepada peruntukan mana-mana Undang-Undang Persekutuan dan peruntukan Jadual Kedua, dijalankan olehnya atau mana-mana Menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Menteri, tetapi Parlimen boleh, melalui undang-undang, memberikan fungsi eksekutif kepada individu lain.”


4. Perkara 40 menyatakan dengan jelas bahawa Agong adalah berhak, atas permintaannya, mendapat segala maklumat yang ada kepada Kabinet.

5. Kedua-dua bahagian ini jelas memberikan Yang di-Pertuan Agong beberapa peranan eksekutif.


6. Perkara 40 Peranggan (2) jelas menyatakan Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya dalam melaksanakan fungsi:
a) melantik seorang Perdana Menteri
b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen
c) Undang-Undang Persekutuan boleh membuat peruntukan bagi mengkehendaki Agong bertindak selepas berunding dengan atau atas cadangan mana-mana individu atau sekumpulan individu.



 
Siasat?/ penipu!! polis tdk siasat malah memenjarakan org yang membuat laporan  mengenai 1MDB..
Polis juga ada kemungkinan telah menerima rasuah untuk berlaku berat sebelah dalam siasatan ini. Merekalah penjenayah terbesar dalam diam dan jabatan paling kuat menerima Rasuah.. 


Ini kenyataan!!


Tadi Polis pemakan Rasuah memberitahu akan menyiasat kes 1MDB tersebut,, tetapi individu yang membuat laporan polis akhirnya ditangkap dan di penjara dan didakwa atas kesalahan SOSMA (SOSMA untuk pengganas) adakah yang membuat laporan itu adalah seorang pengganas?? 

Berapa Jutakah Rasuah yang telah diterima oleh PDRM ??





7. Pada kebelakangan ini, kita melihat Raja-Raja telah menolak pencalonan oleh parti majoriti bagi jawatan Menteri Besar.

8. Sekiranya Perdana Menteri meminta untuk membubarkan Parlimen, Agong boleh menolak.

9. Sekali lagi kita lihat di sini bahawa Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja boleh bertindak atas budi bicara mereka sendiri. Mereka juga boleh berunding dan menerima cadangan daripada mana-mana individu atau kumpulan individu.

10. Jelas sekali jika petisyen telah dibuat atau ada suara desakan ramai, Raja-Raja tidak perlu hanya mendengar Kabinet.

11. Seksyen 41 tanpa ragu-ragu menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjadi Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Persekutuan. Jelas sekali ini bukan sahaja hak istimewa untuk pemakaian seragam tersebut.

12. Apa yang jelas ialah tiada apa jua dalam Perlembagaan yang bercakap mengenai pengasingan kuasa di antara Kerajaan dan Agong. Malah dalam kebanyakkan keadaan, Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak mengikut budi bicara sendiri.


13. Dan Agong boleh mendengar individu selain daripada Kabinet. Inilah sebenar hakikat yang diharapkan kerana kegagalan Kabinet untuk menangani aduan rakyat memerlukan Agong dan Raja-Raja menggesa Kerajaan untuk bertindak balas.


14. Dalam membuat kenyataan mereka, Raja-Raja tidak berada dalam keadaan melebihi had peruntukan Perlembagaan. Mereka sebenarnya mematuhi peruntukan perlembagaan.


15. Sebaliknya, yang sama tidak boleh dikatakan mengenai prinsip pengasingan kuasa antara perundangan, eksekutif dan kehakiman.

16. Pada masa ini, Perdana Menteri, sebagai ketua penggubal undang-undang yang dipilih, secara jelas tidak menghormati prinsip-prinsip ini.


17. Sebagai contoh pegawai-pegawai pentadbiran yang sedang menyiasat 1MDB dan akaun RM2.6 bilion telah dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri, menyebabkan pemberhentian kerja mereka. Penggantian mereka adalah ketara dengan kelulusan Perdana Menteri.


18. Pegawai-pegawai SPRM telah diberi layanan yang sama, sekali lagi menyebabkan siasatan terhalang.


19. Peguam Negara, seorang ahli badan kehakiman telah disingkirkan ketika beliau menjalankan tugas menyediakan kes tersebut untuk mahkamah. Di tempat beliau seorang hakim telah dipindahkan untuk mengambil alih tugas sebagai Peguam Negara. Ini sebenarnya perampasan kuasa badan kehakiman.


20. Peguam Negara dikatakan sakit, tetapi dia menafikan dirinya sakit. Setakat yang diketahui, tiada sijil perubatan yang mengesahkan bahawa dia sakit telah dikeluarkan.


21. Semua ini adalah pengetahuan umum. Raja-Raja mungkin pernah mendengar dan mungkin juga menerima petisyen mengenai sikap pengabaian secara authoritarian undang-undang dan peraturan Kerajaan.

22. Rakyat negara ini adalah subjek Raja-Raja. Sebagai Raja-Raja mereka perlu menjaga kebajikan rakyat.

23. Jika pada pendapat mereka, Kerajaan perlu membenarkan siasatan cepat dan cekap dijalankan ke atas isu-isu yang penting kepada rakyat dan negara ini, adalah kewajipan Raja untuk memaklumkan kepada Kerajaan rasa tidak puas hati rakyat dengan isu ini dan meminta perkara ini diberi perhatian.



 Hari ini, PDRM yang kononnya membanteras jenayah  mahu menangkap Tun Mahathir mengenai 2 laporan polis yang dibuat keatasnya.. Tetapi beratus-ratus laporan yang dibuat terhadap Najib langsung tidak diambil tindakan..


PDRM bersama-sama berpakat dengan Najib untuk menahan sesiapa sahaja individu yang menyebut tentang 1MDB.. Najib Nampaknya begitu takut.. Mengapa?? kerana dia tahu bahawa dia salah., Oleh kerana itulah dia tidak mahu meletakkan jawatan.. Meletakkan jawatan bererti  kehilangan kuasa. Apabila sudah kehilangan kuasa, dia sudah tidak boleh merasuah lagi beberapa NGO, Kakitangan Kerajaan serta beberapa orang Kabinetnya.. 


Cara yang terbaik adalah menangkap orang yang boleh menggugat kedudukannya.. siapakah dia? Tun Dr Mahathir Mohamad. Dia begitu takut dari mula persoalan-persoalan yang dilemparkan oleh Tun  Mahathir termasuklah siapakah yang memberi arahan kepada Sirul Azhar dalam pembunuhan Altantuya. Begitu juga dengan persoalan wang 1MDB, 


Penipu!! sembang saja lebih,.!


BERAPA JUTA PDRM MAKAN RASUAH ? terima Rasuah, kemudian mereka memberi makan kepada anak dan bini .. Hebatnya..


Kenyataan SPRM


Kenyataan Najib Bacul bapak penyamun


SPRM sebelum ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa  RM2.6 bilion itu adalah wang dari dana penderma. tetapi siapakah penderma yang akan memberi wang sebanyak itu  tidak langsung didedahkan juga. 




Suapan itu maknanya Rasuah,. Wang, Derma, hadiah, cagaran itu semua termasuk dalam Rasuah,.,
Ini bermakna Najib telah menerima Rasuah sebanyak RM 2.6 bilion yang didapati didalam akaunnya.


Mengapa Pihak SPRM dan PDRM tidak langsung menangkap Najib ??

Adakah Agensi ini juga menerima Rasuah??
tetapi pandai berlakon dihadapan Masyarakat kononnya akan mengambil tindakan undang-undang ..?

Adakah mereka telah menerima Rasuah dari Najib Razak selaku Menteri Kewangan ??




Amat memalukan juga apabila  MENTERI JPM PAUL LOW MERANGKAP BEKAS PRESIDEN TRANSPARENCY INTERNATIONAL MALAYSIA MENASIHATKAN NAJIB SELAKU TUAN RUMAH JANGAN HADIR PERSIDANGAN DUNIA ANTI RASUAH YANG DIHADIRI 130 BUAH NEGARA, DITAKUTI 130 NEGARA AKAN MENYOAL NAJIB.

Pengerusi Persidangan Dunia Anti Rasuah di dalam video ini yang menyebut tentang isu skandal 1mdb

1.Transperancy International mahu Malaysia tunjuk kesungguhan banteras rasuah dengan menjawab mengenai derma AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri.


2.Malaysia perlu memberikan jawapan terhadap dana berjumlah AS$700 juta (RM2.6 bilion) yang dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Transparency International dalam persidangan anti rasuah di Putrajaya,


Ketua NGO anti rasuah dunia tuntut jawapan Najib. Memalukan nama Negara Malaysia sajaSelaku Tuan Rumah, tetapi pemimpinnya dihimpit dengan salah laku Rasuah. Mana nak letak muka??


3.Presidennya, Jose Ugaz berkata komitmen Malaysia untuk membasmi rasuah tidak boleh dianggap serius selagi tiada penjelasan diberikan terhadap dana berkenaan.

4."Kita mahu melihat lebih banyak perkembangan, tetapi ia tidak mungkin berlaku ketika soalan mengenai AS$700 juta yang dimasukkan ke dalam akaun perdana menteri belum dijawab

5. Beliau berkata, dalam tempoh beberapa minggu, peguam negara yang 'kritikal terhadap kerajaan' digantikan, pasukan petugas khas yang menyiasat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) digantung tugas, penyiasat ditangkap dan akhbar digantung.


6. Ini bukan tindakan kerajaan yang menentang rasuah, Mungkin kita mendengar janji pembaharuan. Bukan ini yang diperlukan ketika ini. Dan janji semata-mata tidak akan mengembalikan kepercayaan dan keyakinan,"

Kuala Lumpur menjadi tuan rumah penganjuran IACC dan Najib akan memberikan ucaptamanya.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Paul Low berkata beliau menasihati Najib supaya menarik diri daripada merasmikan IACC kerana khuatir keadaan menjadi 'ganas'.


Ketua peguam Negara upahan Najib juga telah menolak segala isu-isu dan permohonan Bank Negara mengenai siasatan 1MDB tersebut. akhirnya mengambil kata mudah adalah dengan menutup  kes 1MDB..


Begitu senangnya Peguam Negara upahan Najib ini buat kerja.. bagaimana dengan siasatan dari WSJ, Sarawak Report? dan Identiti penderma tidak pula didedahkan.. Berapa juta kah Najib bayar dia ?? \

Selaku Menteri Kewangan boleh berbuat sesuka hati dengan wang rakyat.!!




 

Ketika Rakyat ditekan dengan kesusasahan. Najib senang  lenang di atas wang rakyat.. pergi kesana kemari dengan wang rakyat. Mengamalkan rasuah.. !!


Mengapakah  Ketua Peguam Negara upahan Najib menutup kes  atas alasasan tiada bukti yang baru?
Lihat sini: 



 1. Gabenor Bank Negara telah menyerahkan hasil siasatan 1MDB kepada Jabatan Peguam Negara

2.Kevin Morais yang terlibat dalam siasatan 1MDB tersebut telah hilang dan keretanya dijumpai dibakar dengan no engine dikikis. Akhirnya mayatnya ditemui didalam tong dan disimen.

3. Ketua Peguam Negara yang baru dilantik oleh PM Najib sendiri mengatakan bahawa "TIDAK PERLU ADA PETUGAS KHAS" Petugas Khas terdahulu Adalah Ketua Peguam Negara Ghani Patail, Ketua Polis Negara, Gabenor Bank Negara serta pihak SPRM. Berpakat-pakat bersama Najib Razak.


4 Gabenor Bank Negara mengatakan bahawa dirinya akan ditangkap jika menyentuh Akaun Individu tersebut ? Siapakah Individu itu?? tak lain tak bukan adalah Najib Razak yang mempunyai sejumlah wang didalam Akaun Peribadinya AmBank sebanyak RM 2.63 bilion atau kira-kira USD 700 juta yang bersamaan tarikh matawang ketika itu.



5. Peguam Negara upahan Najib menutup kes siasatan tersebut kerana mendakwa tidak ada bukti baru..Kenapa ditutup? kerana org yang menyiasatnya sudah dibunuh.. Kaedah terbaik menghapus bukti adalah bunuh.. 



Apa kata Raja-Raja  Melayu??


 Speaker Dewan Rakyat sebelum ini telah menolak  Undi Tidak Percaya  kepada Perdana Menteri.


Punya lah nak mengampu Najib sampaikan minta senarai nama yang anti najib untuk undi tidak percaya tersebut. Adakah orang yang mengundi tidak percaya perlu memberikan senarai nama?  bukankah ianya seperti budak-budak tadika ? Layakkah dia menjadi Yang Di Pertua Dewan Rakyat ?




1. Saya membaca laporan bahawa Yang di-Pertua Dewan Rakyat tidak akan membenarkan usul undi tidak percaya dibentangkan di Dewan oleh sesiapa pun.

2. Beliau menegaskan bahawa hanya dia boleh membuat keputusan sama ada usul boleh dibentangkan di dalam Dewan itu atau tidak.

3. Beliau berkata sebabnya ialah kerana perintah tetap (standing order) Parlimen bisu mengenai perkara ini. Juga ia tidak pernah dilakukan sebelum ini.

4. Benar, ia tidak pernah dilakukan sebelum ini. Ini adalah kerana tiada seorang pun daripada lima Perdana Menteri sebelum ini mempunyai 2.6 bilion ringgit dalam akaun peribadi mereka, dan tiada pula mereka terlibat dalam skandal kewangan dan tuduhan pembunuhan sesiapa.

5. Tidak ada seorang daripada Perdana Menteri sebelum ini telah membongkarkan institusi-institusi penyiasat asal-usul dan di mana adanya wang yang mereka miliki.


6. Tidak ada seorang daripada Perdana Menteri sebelum ini meminjam RM42 bilion pada kos yang tinggi untuk menubuhkan dana pembangunan yang terlibat dalam urus niaga yang curigakan.

7. Tiada seorang pun daripada mereka telah melabur lebih satu bilion USD dalam projek usaha sama dengan syarikat-syarikat Arab yang kredibilitinya juga meragukan.

8. Tiada seorang pun daripada mereka telah membubarkan syarikat usaha sama hanya 6 bulan selepas pembentukan dan menukar modal 1MDB menjadi pinjaman dengan pasangan usaha sama itu yang mereka fikir tidak perlu lagi teruskan usaha sama itu.

9. Tetapi Najib terlibat dalam semua ini. Dan kini, selain daripada berkata aset 1MDB bernilai lebih daripada 42 bilion Ringgit yang dipinjam, dia tidak dapat membuktikan di mana wang itu berada. Aset ini adalah sebenarnya tanah Kerajaan yang Najib membenarkan 1MDB mengambil alih pada harga yang amat murah, dan kemudian dinilai semula lebih 500 kali ganda.

10. Suatu undi tidak percaya benar-benar demokratik. Parlimen mungkin tidak mempunyai apa-apa peruntukan untuk itu tetapi Perlembagaan, undang-undang tertinggi di negara ini dengan jelas menyatakan bahawa jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat sokongan daripada majoriti ahli-ahli Parlimen, beliau harus meletakkan jawatan. Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan menyatakan “Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat, maka, melainkan jika atas permintaannya Yang di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen, Perdana Menteri hendaklah menawar perletakan jawatan keseluruhan Kabinet “.

11. Jadi, adakah Yang di-Pertua Dewan cuba mengabaikan perlembagaan?

12. Hari ini, jika anda pergi ke luar negara, warga asing, terutama akhbar mereka akan bertanya, “Hai, apa yang berlaku kepada negara anda?” Anda akan berasa malu, tetapi anda tidak boleh berbuat apa-apa mengenainya. Mereka yang boleh melakukan sesuatu langsung tidak berasa malu. Mereka secara terbuka mengaku telah menerima jutaan wang daripada Perdana Menteri. Ini adalah rasuah pada peringkat paling teruk. Mereka menyokong PM kerana dia memberikan mereka wang, wang yang beliau sendiri tidak dapat menjelaskan dengan sebarang kredibiliti yang ianya diperolehi secara sah.

13. Tidak hairanlah Malaysia kini disenaraikan sebagai antara negara-negara korup di dunia. Dan kini penyokong kerajaan tidak langsung menghormati Perlembagaan.

14. Tiada undi tidak percaya kerana Yang di-Pertuan Dewan tidak akan membenarkannya.

Hakikatnya hari ini  nama Negara Malaysia telah menjadi buruk dengan salah laku jenayah yang tinggi termasuklah jenayah gejala rasuah .. Najib juga telah memungkiri janjinya dalam AKU JANJI BN PRU 13 yang lepas.


Antara aku janji tersebut adalah. 

 MEMERANGI GEJALA RASUAH
"Hari ini… tindakan memerangi rasuah termasuklah menjenayahkan hasil daripada perbuatan rasuah dan segera membawa perasuah ke muka pengadilan."
Memerangi dan menghapuskan rasuah akan terus menjadi prioriti kerajaan Barisan Nasional. Kami akan meneruskan usaha-usaha dan memperhebatkan komitmen untuk memperbaiki kedudukan indeks rasuah.
Selaras dengan itu, dalam tempoh 5 tahun ini, kami berjanji untuk:

  1. Meningkatkan ketelusan dalam prosedur perolehan Kerajaan dengan mendedahkan kontrak kepada awam.
  2. Memberi kuasa kepada SPRM menerusi penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan SPRM yang akan bertanggungjawab terhadap perkhidmatan dan pengambilan kakitangan.
  3. Memberikan penekanan yang sama rata terhadap siasatan dan tindakan yang dilakukan ke atas pemberi dan penerima rasuah.
  4. Akses yang cepat kepada Laporan Audit Prestasi Ketua Audit Negara untuk tindakan segera.
  5. Menubuhkan Mahkamah Seksyen Khas Rasuah dan Mahkamah Tinggi tambahan untuk kes-kes rasuah.
  6. Melaksanakan aku janji integriti untuk Ahli-ahli Parlimen dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri.


Benarkah seperti yang dijanjikan oleh Najib??


No.3. Adakah terdapat apa-apa tindakan  terhadap siasatan yang dilakukan oleh  pemberi dan PENERIMA rasuah tersebut ?

WSJ dedahkan  2.6 bilion didalam akaun Najib.



kenyataan SPRM berhubung wang Najib.

 Siapakah Penderma yang menderma  sejumlah wang dengan nilai yang begitu banyak  didalam Akaun Najib Razak?? 


Malaysia tercatat antara negara paling tertinggi jenayah Rasuah. !! Apakah Penipuan AKU JANJI NAJIB dalam PRU 14 akan datang?? Masyarakat sudah menolaknya. Jika dia terus menjadi PM, BN bakal tumbang dengan mudah.. bukan kerana pembangkang kuat, tetapi kerana pemimpin BN itu sendiri bodoh dan suka menipu rakyat.!!.
Sekali orang sudah kena tipu, sampai mati orang tak kan percaya lagi.. Selamat melingkup wahai UMNO & BN dan selamat menjadi pembodek untuk BOS besar anda Najib Razak. !!


Inilah layanan Kerajaan terhadap rakyat. yang mencuri RM 2 akibat menggangur tiada pekerjaan, dipenjara sehingga 2 tahun,. tetapi yang mencuri berbilion-bilion wang rakyat langsung tidak di kenakan apa-apa tindakan.. adakah BN masih lagi releven dengan slogan Rakyat Didahulukan ??




















No comments:

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya