Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan
Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka... Dalam Musnad Imam al-Rubai’ diriwayatkan hadith berikut; لَعَنَ اللَّهُ الْمُسَلَّطَ عَلَى أُمَّتِي بِالْجَبَرُوتِ، وَالْمُسْتَأْثِرَ بِفَيْئِهَا “Allah melaknat orang yang memerintah umatku dengan zalim dan mengaut harta fai’ nya (harta milik awam) untuk kepentingan dirinya.” Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim iaitu (mafhumnya), “Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Tetapi sekiranya kamu bertemu dengan mereka, jangan memuji-muji mereka (tetapi nasihatilah kepada kebaikan), kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah diderhakai di muka bumi.”

Monday 7 December 2015

Najib makin takut dengan siasatan 1MDB dan siasatan 2.6 bilion dalam akaun peribadinya ??






 1. Terima kasih di atas penjelasan mengenai isu-isu yang berbangkit. Oleh kerana terlepas pandang banyak perkara dalam kenyataan awal anda, saya terpaksa membuat andaian tertentu dan meminta penjelasan.

2. Sekarang boleh tak saya jelaskan mengapa anda masih mengelirukan pembaca di dalam blog saya dan lain-lain.


3. Anda kata 1MDB ialah syarikat pelaburan strategik. Apabila anda menjual aset yang diperoleh pada harga yang sangat rendah daripada Kerajaan dan tidak jujur adakah ini yang dipanggil pelaburan strategik? Membeli perniagaan pada harga yang lebih tinggi daripada harga, apakah ini dipanggil sebagai pelaburan strategik?


4. Anda juga akan menjual 40% bekas tanah Kerajaan di Sungai Besi yang anda dapati di bawah harga pasaran, apakah ini pelaburan strategik? Bunyinya seperti menjual AP (Approved Permit) yang didapati secara percuma daripada kerajaan.

5. Adakah ini caranya bagaimana 1MDB membuat wang melalui pelaburan strategik?

6. Sementara Edra dijual kepada sebuah syarikat asing yang cuba untuk menjual tanah kepada syarikat GLC yang mengumpul dana daripada rakyat. Maka, jemaah haji dan rakyat Malaysia perlu membeli tanah 1MDB, supaya anda boleh membayar hutang anda. Anda sebenarnya memaksa rakyat untuk membayar hutang anda dengan wang hasil titik peluh mereka. Adakah ini juga pelaburan strategik?

7. Bagaimana RM42 bilion diperoleh? Adakah melalui pinjaman? Berapa banyak yang dipinjam dalam Ringgit Malaysia? Tunjukkan bukti dokumen dan bank-bank yang anda pinjam. Jika anda membayar kembali dalam Ringgit, nilai Ringgit yang menurun tidak akan mempunyai nilai yang sama dengan Ringgit dipinjam. Setiap US Dollar sama dengan kurang dari satu ringgit. Bank-bank akan menghadapi kerugian ini. Ya ini adalah pelaburan strategik melainkan apabila meminjam anda tidak tahu nilai Ringgit susut dengan mendadak.


8. Jika anda meminjam dalam US Dollar, terangkan berapa banyak dan dari siapa. Adakah anda membayar 10% setiap komisen kepada Goldman Sachs? Yang mana anda akan membayar faedah sebanyak 5.9% daripada 100 peratus jumlah pinjaman tetapi mendapat hanya 90% daripada jumlah pinjaman. Sekali lagi tunjukkan bukti dokumen. Jangan hanya menafikan ini tidak benar.


9. Jika anda telah meminjam US Dollar, nilainya akan menjadi RM3.2 setiap dolar. Sekarang anda perlu membayar kembali pada RM4.2 setiap dolar. Berapa banyak pelaburan dolar telah dibuat? Sebahagian daripada USD 2 billion anda katakan telah dijana, anda seolah-olah tidak dapat membayar faedah atas pinjaman anda. Sila berikan bukti dokumen keuntungan anda, bagaimana ia dibuat dan daripada siapa. Anda bukan sebuah syarikat swasta. Anda di syarikat Kerajaan dan apa-apa kerugian yang anda buat akan ditanggung oleh orang ramai. Mereka mempunyai hak untuk tahu.


10. Anda mengatakan SPRM telah mengesahkan bahawa RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Najib bukan datang daripada 1MDB. Jabatan dan kakitangan kerajaan kini tekanan. Mereka boleh dipecat atau dipindahkan. DPP pula telah dibubar.






11. Orang yang membuat laporan pula ditahan. Peguam mereka boleh ditangkap. Orang yang tinggal di bawah ancaman tidak dipercayai apabila membuat kenyataan.


12. Oleh itu, kita tidak boleh menerima kenyataan pegawai SPRM begitu sahaja. Kami mahu bukti. Kami ingin tahu bagaimana RM2.6 bilion berada dalam akaun PM bukan dari 1MDB. Kita mesti tahu di mana semua RM42 bilion berada. Penjelasan yang anda berikan tidakpun disertakan dengan bukti.



13. Dengan menjelaskan bahawa anda mempunyai lebih banyak aset daripada pinjaman tidaklah mencukupi. Setiap sen wang yang anda pinjam mesti diambil kira. Di mana wang dari Caymans? Dalam bentuk apa? Anda kata anda melihatnya. Adakah secara tunai atau catatan dalam buku bank. Kenapa bank mengatakan mereka tidak menyimpan wang ini? Bank-bank manakah yang menyimpan wang ini? Siapakah yang berhak untuk mengeluarkan wang tersebut? Transaksi apakah yang telah dibuat. Jika anda kata ini adalah rahsia, saya mempunyai hak untuk mengatakan anda mahu menyimpan wang tersebut dan merahsiakan transaksi. RM2.6 bilion telah secara senyap dimasukkan ke dalam akaun peribadi PM.




14. Peraturannya ialah apabila berlaku transaksi RM2.6 bilion, mesti mendapat kelulusan Bank Negara. Wang yang telah berpindah masuk dan keluar, hanya Allah yang mengetahui di mana. Bank Negara perlu tahu. Melalui laporan Bank Negara, saya percaya, pergerakan RM2.6 bilion telah dihapuskan oleh Peguam Negara yang baru.

15. Perdana Menteri mendakwa wang ini untuk UMNO. Menurut Akta Pertubuhan, UMNO mesti melaporkan semua urusniaga kewangan. Tidak ada bukti bahawa ia telah berbuat demikian. Ia melanggar Akta Pertubuhan. UMNO telah diharamkan pada masa saya. Sebabnya tidaklah terlalu serius. Sekarang UMNO tidak dilaporkan dan tidak mengambil tindakan untuk mendapatkan semula wang itu dan membuat laporan kepada Pendaftar Pertubuhan. Apa yang diperkatakan undang-undang tentang tindakan yang perlu dilakukan oleh Pendaftar?



16. Ini adalah suatu perkara biasa bagi audit luar yang perlu mereka lakukan. Ini cerita jumlah wang yang besar. Dengan hanya mendakwa ini adalah derma adalah tidak mencukupi. Tunjukkan bukti yang kukuh. Institusi kerajaan telah dihalang daripada mengaudit dan melaporkan mengenai 1MDB. Terdapat satu percubaan sengaja untuk menyembunyikan aktiviti 1MDB, RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Najib, transaksi melibatkan PetroSaudi, Caymans, Seychelles, Hong Kong, Switzerland, United Kingdom dan Amerika.







17. Sehingga Kerajaan membenarkan audit yang sebetulnya oleh juruaudit bukan Kerajaan, saya berhak untuk membuat andaian yang munasabah dan menganggap bahawa terdapat lebih dari sekadar kepincangan dalam transaksi 1MDB.


http://chedet.cc/?p=1931

No comments:

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya